Nettavisen med tidenes beste driftsår

Nettavisen-redaktør Gunnar Stavrum kan nok koste på seg et smil med hensyn til utviklingen i 2016.
Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Nettavisen-redaktør Gunnar Stavrum kan nok koste på seg et smil med hensyn til utviklingen i 2016. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nettavisen fikk i fjor et resultat etter skatt på 16,3 millioner kroner. Året før var det minus 3,3 millioner og i bunnåret 2009 minus 40 millioner kroner.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bakgrunnen for mediehusets negative resultat i 2015 er en fortsatt uavklart skattestrid med myndighetene om såkalt fremførbart underskudd etter oppkjøpet av NA24, melder Dagens Næringsliv.

Nettavisen-redaktør Gunnar Stavrum peker på hovedårsaker til en sunnere økonomi de siste årene. Selv om Nettavisen mister annonseinntekter, øker overskuddet på grunn av hard kostnadskontroll, mer innholdsmarkedsføring og flere saker om innvandring og miljøpolitikk.

– Tidligere var det sexsaker og artikler med bilder av lettkledde mennesker som klikket mest. Men nå er det ofte saker om privatbilisme versus miljøpolitikk, islam og innvandring som drar mest trafikk. Jeg må si at det er mer tilfredsstillende å drive med reelle og viktige debatter i et demokrati, enn tjafs og bomull, sier Stavrum.

Fremdeles henter de mye inn på annonser: I 2016 sto «vanlige» annonser for 81 millioner kroner av inntektene og 58 millioner kroner kom fra innholdsmarkedsføring, ifølge nyansatt økonomidirektør Stine Hvam.

Til sammenligning hadde VG Partnerstudio, som produserer annonsørinnhold på VGs nettsider, 44,2 millioner kroner i omsetning etter første fulle driftsår i fjor.