Norsk dataspill skal lære flytningebarn å lese

2,5 millioner syriske barn får ikke opplæring i arabisk på grunn av konflikten i hjemlandet deres. Her fra en flyktningleir i Tyrkia. Foto: Alf Inge Wang, NTNU
2,5 millioner syriske barn får ikke opplæring i arabisk på grunn av konflikten i hjemlandet deres. Her fra en flyktningleir i Tyrkia. Foto: Alf Inge Wang, NTNU
Artikkelen fortsetter under annonsen

Syriske barn på flukt får ofte ikke opplæring i sitt eget morsmål, arabisk. Men to nye dataspill skal gjøre noe med det.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

2,5 millioner syriske barn får ikke opplæring i arabisk på grunn av konflikten i hjemlandet deres. Disse oppholder seg i stor grad i naboland som Tyrkia og Jordan, der de gjerne får lite eller ingen skolegang generelt.

To gratis mobilspill skal gi språkopplæring for syriske barn. Foto: Monica Svensker
To gratis mobilspill skal gi språkopplæring for syriske barn. Foto: Monica Svensker

Men heller ikke de som har fått opphold i andre land kan regne med at morsmålsundervisning tilbys. Nå skal de få hjelp. Av to nye leseopplæringsspill for smarttelefoner.

– Smarttelefoner er utbredt blant syriske flyktninger, sier Alf Inge Wang, professor ved Institutt for datateknologi og informatikk ved NTNU.

Årsaken til at telefoner prioriteres like bak mat, drikke og klær er enkel: Det er den eneste effektive måten å holde kontakt med slektninger og venner i hjemlandet eller som bor i ulike land i Europa og Asia. Derfor har flere enn ni av ti flyktningfamilier tilgang på smarttelefon og nett.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Over 180.000 har flyktet fra Vest-Mosul

Monsteret trenger mat

Norad og det norske Utenriksdepartementet står bak lanseringen av spillene. De innbød i 2015 til konkurransen EduApp4Syria. Målet var å utvikle en leseopplæringsapp for syriske flyktningbarn.

Professor Wang har lang erfaring fra utvikling av spill som brukes i undervisning. Han har vært del av juryen som har kåret de to vinnerbidragene «Feed the Monster» og «Antura».

(Saken fortsetter under)

Feed the Monster og Antura er laget for å være både morsomme og lærerike. Morsomme først. Foto: NTNU
Feed the Monster og Antura er laget for å være både morsomme og lærerike. Morsomme først. Foto: NTNU

«Feed the Monster» er antakelig det intuitivt enkleste spillet, og er til og med artig for den som ikke kan noe som helst arabisk fra før. Det er myntet på nybegynnere og de yngste.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– «Candy Crush» er forbildet i oppbyggingen, forklarer Wang.

Du følger et sultent og svært så sjarmerende monster som trenger å bli fôret med bokstaver og ord. Det begynner så enkelt, men blir mer vrient etter hvert. Når monsteret får mer mat i magen, vokser det seg sterkere og større og krever samtidig mer avansert mat. Foreløpig har spillet 72 nivåer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den sinte hunden

«Antura» er en sint hund, som blant annet er en gjenkjennbar figur fra flere folkefortellinger i Syria.

Antura er klar for å lære deg arabisk. Voff! Foto: NTNU
Antura er klar for å lære deg arabisk. Voff! Foto: NTNU

Denne leseopplæringsappen er litt mer avansert. Den byr på flere forskjellige småspill der du skal løse bokstav- og ordoppgaver, som å plukke ut de rette bokstavene som løper rundt i skogen eller smelle ballongene med bokstaver som ikke hører hjemme i et ord.

Av og til kommer Antura bjeffende og forstyrrer. Han er en irriterende tass, men litt søt også. Også i dette spillet, vil karakteren utvikle seg jo mer man spiller. Etter hvert som du fullfører ulike minispill, blir du belønnet med at Antura får nye gjenstander og utseende.

Begge spillene kan spilles offline, siden datatilgang kan være både mangelfull og for dyr til at folk flest kan se seg råd til å prioritere det.

Les også: Båtflyktninger massakrert: – Det var hjerteskjærende scener

Artikkelen fortsetter under annonsen

Skal være morsomme

Juryen silte vekk mer langtekkelige spill. Det er viktig at de er underholdende over tid, slik at barna, og kanskje de voksne også, synes det er artig å holde på med, samtidig som de lærer noe.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Flyktningene som kommer til Europa er ofte ressurssterke. Men i nabolandene er det flere som er fattige med mangelfull skolegang, forklarer Wang.

Feed the Monster lar deg utvikle din egen figur. Foto: NTNU
Feed the Monster lar deg utvikle din egen figur. Foto: NTNU

Noen av de voksne kan dermed heller ikke lese, og kan ha nytte av å spille sammen med ungene. De viktigste tilbakemeldingene har juryen kanskje fått fra syriske barn og voksne som har testet spillene.

Én test ble foretatt blant flyktningbarn i Trondheim. En annen blant folk i en flyktningleir i Amman i Jordan.

Dro til Tyrkia og Jordan

Wang, flere i juryen, og representanter fra Norad og UD har vært i flyktningleirer i landsbyen Gaziantep nær grensa mellom Tyrkia og Syria, og dessuten i Amman i Jordan i forbindelse med prosjektet. Formålet var å sjekke behov og infrastruktur.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Android er den største plattformen her, men spillene kommer også for iOS, blant annet av hensyn til flyktninger i Europa, som gjerne har bedre råd, sier Wang.

Seniorrådgiver Liv Marte Kristiansen Nordhaug i Norad leder prosjektet, og juryen har ellers bestått av både språkeksperter og eksperter på kultur.

Hele 78 prototyper fra 31 land kom inn. Disse ble i første omgang silt ned til fem, så tre og til slutt to bidrag.

Les også: Over 180.000 har flyktet fra Vest-Mosul

Lanseres flere steder

Spillene er selvsagt gratis. De skal være klare for åpen betatesting fra slutten av mars. Den første lanseringen fant sted i Jordan i begynnelsen av måneden. Her er Queen Rania Foundation for Education and Development involvert.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Professor Alf Inge Wang ved en mobilbutikk i en flyktningleir i Tyrkia. Foto: Liv Marte Nordhaug, Norad
Professor Alf Inge Wang ved en mobilbutikk i en flyktningleir i Tyrkia. Foto: Liv Marte Nordhaug, Norad

Den offisielle lanseringen i Europa skjer under Unesco Mobile Learning Week i Paris fra 20. til 24. mars. Her er flere frivillige organisasjoner representert. De kan hjelpe til med å gjøre spillene kjent blant flyktninger i leirene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Norad og UD samarbeider også med teleselskapet Türkcell, som når ut til et flertall av abonnentene i Tyrkia. Dessuten er det aktuelt å bruke Facebook og ulike tv-kanaler for å gjøre spillene kjent.

Et sentralt mål for EduApp4Syria-prosjektet er å lære barn å lese på en underholdende måte, uansett språk og nasjonalitet. Når spillene «Feed The Monster» og «Antura» blir sluppet, er ikke disse begrenset til syriske barn, men kan selvsagt brukes til leseopplæring for alle barn som har arabisk som morsmål.

I tillegg er vinner-appene i EduApp4Syria Open Source og utviklet slik at det skal være enkelt å lage nye versjoner for andre språk.

Håpet er at spillene fra EduApp4Syria i fremtiden vil hjelpe barn over hele verden å lære seg å lese.

Les også:

Elever spiller seg til bedre læring
Læreprogram for mobil vart Årets teknologibragd
La elevene spille i timene

Saken er opprinnelig publisert på Gemini.no