Norges biodrivstoff-vedtak gir 808.000 tonn globale klimautslipp

KLIMADRIVSTOFF? Ikke bare-bare å erstatte fossilt drivstoff.
KLIMADRIVSTOFF? Ikke bare-bare å erstatte fossilt drivstoff. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Vedtaket om 12 prosent konvensjonelt, 8 prosent avansert biodrivstoff i Norge vil redusere norske klimautslipp med 909.000 tonn, men produksjonen krever 808.000 tonn utslipp globalt.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Opptrappingsplanen for biodrivstoff

Regjeringen og samarbeidspartiene ble i budsjettforliket for 2016 enige om en opptrappingsplan for biodrivstoff fram mot 2020.

Opptrappingen innebærer at den totale mengden biodrivstoff, både konvensjonelt og avansert, økes trinnvis for hvert år fram til 2020.

Målet er at 20 prosent av alt drivstoff som omsettes til veitrafikk i 2020 skal være biodrivstoff. I dag er kravet til omsetning av biodrivstoff sju prosent.

Andelen avansert biodrivstoff, i omsetningskravet, foreslås økt fra minst 1,5 prosent i 2017 til åtte prosent i 2020

Avansert biodrivstoff er framstilt av rester og avfall fra næringsmiddelindustri, landbruk og skogbruk. Det er et ønske å fremme bruken av avansert biodrivstoff, og derfor kvalifiserer dette til såkalt dobbelttelling innenfor omsetningskravet. Det vil si at en liter teller som to liter. Det gir et insitament til å omsette mer avansert biodrivstoff.

Et krav om åtte prosent avansert biodrivstoff i 2020, tilsvarer fire prosent i fysisk volum.

Kilde: Miljødirektoratet

Innblandingen av 20 prosent biodrivstoff innen 2020 vil gi 909.000 tonn i reduserte utslipp på Norges klimaregnskap.

Men nettoen globalt, og klimautslippene er et globalt problem, blir bare 143.000 tonn CO2ekvivalenter i reduserte utslipp.

Kostnaden kommer opp i 2 milliarder kroner

Det går fram av rapporten «Klimaeffekt og kostnader ved mer biodrivstoff» Miljødirektoratet publiserte torsdag.

Tallene baserer seg på 12 prosent av det som kalles konvensjonelt biodrivstoff, gjerne produsert av matplanter, og åtte prosent avansert biodrivstoff. Det siste kan dreie seg om foredling av avfall fra matproduksjon eller greiner og kvister fra skogbruk.

Les også: SSB: Biodrivstoff-satsing øker klimautslippene

Mer eller mindre klimautslipp?

Tallene reiser spørsmålet om konvensjonelt biodrivstoff i det hele tatt har positiv virkning på klimautslippene. For se bare på beregningene:

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Utfasingen av fossilt drivstoff som erstattes av biodrivstoff-innblandingen, gir altså en klimagevinst på 909.000 tonn - i Norge. Inkludert utslipp fra produksjon av fossil bensin og diesel i utlandet blir gevinsten 1.029.000 tonn.

Men produksjonen av 222 millioner liter konvensjonell biodiesel gir 337.000 tonn i klimautslipp fra produksjonsstedene. 41 millioner liter konvensjonell bioetanol innebærer 55.000 tonn. Produksjonen av 130 millioner tonn avansert biodrivstoff utløser 78.000 tonn klimagasser ute i verden.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Summa summarum innebærer produksjonen av 20 prosent biodrivstoff 456.000 tonn i klimautslipp.

Les også: Elbil-vekst gir mindre behov for biodrivstoff

Så var det arealendringene

I debatten som har rast om virkningene av biodrivstoff, hevdes det også at den økte etterspørselen vil utløse rasering av regnskogog våtmarker ute i verden, ikke direkte knyttet til produksjonen her og nå, men ut fra forventningene om at økt etterspørsel globalt gir gode muligheter til fortjeneste.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det vil gi kraftig økning i klimautslippene der for eksempel palmeoljeplantasjer etableres på tidligere villmark.

Denne virkningen kalt «indirekte arealbruksendringer» (ILUC).har EU gitt anslag for i et eget direktiv. Direktivet er ifølge Miljødirektoratet EØS-relevant og blir dermed norsk lov, selv om det så langt ikke er formelt innlemmet i EØS-avtalen.

Beregningene til Miljødirektoratet viser at ILUC-virkningen av produksjonen av de 12 prosentene med konvensjonelt biodrivstoff, innebærer 415.000 tonn i klimautslipp.

Dermed gjenstår den globale nettoen av norske kutt på 909.000 tonn, som 143.000 tonn. Og det er definitivt det konvensjonelle drivstoffet som står for mesteparten av produksjonsutslippene - i alt 808.000 tonn.

Les også: Norge må importere biodrivstoff for å nå regjeringskrav

– Positiv virkning

Miljødirektoratet skriver uansett at «Biodrivstoff er en viktig klimaløsning når det produseres på riktig måte.»

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Blir det overhodet noen positiv virkning på globale klimautslipp av å blande inn 12 prosent konvensjonelt biodrivstoff, hvis man tar med livsløpsberegninger og EUs anslag for virkninger på arealbruk i andre land?

– Hvis man legger disse negative effektene til grunn, vil det sterk redusere klimanytten av tiltaket. Våre anslag viser at reduksjonen i klimagassutslipp globalt, fortsatt blir postiv, svarer seksjonsleder Siri Sorteberg i Miljødirektoratet.

– Må vi ikke legge disse effektene til grunn i beregningen?

– Vi synliggjør hvordan klimavirkningen blir basert på EUs foreløpige gjennomsnittverdier for å illustrere virkningen av indirekte arealendringer. Det viktigste er imidlertid å se på de direkte virkningene. Og disse viser at tiltaket er klart positivt både i nasjonal og global sammenheng, sier Sorteberg til ABC Nyheter.

Les Miljødirektoratets rapport