SSB: Biodrivstoff-satsing øker klimautslippene

Regjeringen og støttepartiene har satt som mål at bruken av biodrivstoff i veitrafikken skal øke kraftig. Illustrasjonsfoto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix
Regjeringen og støttepartiene har satt som mål at bruken av biodrivstoff i veitrafikken skal øke kraftig. Illustrasjonsfoto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Regjeringens varslede bruk av mer "konvensjonelt" biodrivstoff i Norge vil øke verdens klimautslipp med flere titusen tonn CO2, ifølge en ny SSB-rapport.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Økningen i de globale utslippene blir på mellom 90.000 og 700.000 tonn CO2 i 2020, heter det i rapporten. Dette tilsvarer utslippene fra mellom 29.000 og 238.000 personbiler.

Forutsetningen er at regjeringen og støttepartienes mål om en kraftig økning i bruken av biodrivstoff blir nådd. Det uttalte formålet med satsingen er å kutte, ikke øke, utslippene av klimagasser.

Les også: - Bioenergi gir sjokk-vekst i norske CO2-utslipp

Satsingen ble vedtatt etter påtrykk fra Venstre i budsjettforhandlingene i fjor. Håpet er å bruke mye såkalt avansert biodrivstoff, laget av avfall eller skogråstoff.

Men tilgangen på slikt drivstoff er begrenset. Satsingen innebærer derfor etter alt å dømme at "konvensjonelt" biodrivstoff – laget av matvekster – vil utgjøre 12 prosent av drivstoffet i veitrafikken i 2020.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Regjeringen mener den samlede satsingen på de to typene biodrivstoff vil senke utslippene både i Norge og globalt. Men klimaminister Vidar Helgesen (H) bekreftet i fjor overfor NTB at det konvensjonelle drivstoffet isolert sett kan øke de globale utslippene.

Les også: Brende og Løken vil verne skog ute, hogge mer hjemme

Beregningene i SSB-rapporten bekrefter at mer konvensjonelt biodrivstoff i Norge gir økte globale utslipp.

Årsaken er at økt norsk etterspørsel etter biodrivstoff fra EU fører til at matproduksjon flyttes til tropiske land hvor regnskog hogges for å gjøre plass til jordbruk.