Bellona: Mistenker at skipet skulle smugles ut av landet
Det havarerte lasteskipet Tide Carrier skal ha hatt forbud mot å gå fra kai. Likevel forlot det havna.
I 2015 skal Miljøstiftelsen Bellona ha blitt tipset om at skipet som havarerte ved Feistein fyr på Jæren, var på vei til opphogging på en strand i Asia.
– Vi mistenker at skipet var på vei til å bli smuglet ut av Norge da det gikk på grunn. Det er i så fall ulovlig eksport av farlig avfall fra Norge, sier Bellona-leder Frederic Hauge til NTB.
Han forlanger at skipet tas i arrest.
– Siden da har det ligget i opplag, før det i forrige uke skiftet både eier, navn og flaggstat. Skipet fikk også inndratt alle godkjenningene sine fra DNV-GL, og hadde forbud mot å gå fra kai. Likevel forlot det havna. Dette er strengt ulovlig, og vi forlanger at skipet tas i arrest så snart det kommer til land i dag, sier han.
Les også: Havarert skip i Rogaland ba aldri om hjelp
I opplag siden 2007
Bellona-lederen mener det nå er avgjørende å finne ut hvem som eier skipet og hvor det var på vei.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenIfølge klassifiseringsselskapet DNV-GL (tidligere Veritas) har skipet ligget i opplag i Høylandsbygd i Sunnhordland siden oktober 2007.
Men i februar i år ble selskapet oppmerksom på at skipet var flyttet og at det var aktivitet om bord. Dette førte til at DNV-GL inndro klassesertifikat skipet må ha for å kunne gå fra kai og være operativt.
Les også: Tide Carrier slepes mot Åmøyfjorden
Kan sende millionkrav
Kystverket og bergingsselskapet kan komme til å kreve millioner etter bergingen av lasteskipet.
– Det er mulig vi ender med et krav på mellom to og tre millioner kroner. Men dette tallet er i øyeblikket usikkert – i begge retninger, sier seniorrådgiver Rune Frostvin i Kystverkets beredskapsseksjon til Stavanger Aftenblad.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenTide Carrier ble tauet til kai i Gismarvik i Tysvær torsdag.
– Det er litt spesielt
Mannskapet om bord på lasteskipet Tide Carrier ba aldri om assistanse da de havnet i problemer. Hovedredningssentralen ble varslet av sjøtrafikksentralen på Kvitsøy i Rogaland.
Artikkelen fortsetter under annonsen– Vi fikk melding om at skipet skulle gå fra Feistein-området, og de bekreftet at de hadde startet. Da vi så på radaren at det drev innover, sendte vi taubåter, selv om kapteinen sa at alt var i orden, sier trafikksentral-sjefen Tormod Våga.
– Det er litt spesielt. De påsto at alt var bra, men det kunne vi se at det ikke var. Da taubåtene kom fram, hadde de allerede kommet så langt inn som de ble liggende, fortsetter Vågå.