Gigantkjeder dropper Trump-merkevarer

I helgen ble det kjent at Sears og datterselskapet K-Mart slutter å selge Trump Home-møbler i sine nettbutikker.
I helgen ble det kjent at Sears og datterselskapet K-Mart slutter å selge Trump Home-møbler i sine nettbutikker. Foto: Elise Amendola / AP
Artikkelen fortsetter under annonsen

Sears og Kmart slutter seg til rekken av amerikanske kjøpesentre som stanser salget av Trump-familiens produkter. «Basert på kunders tilbakemelding og salg», bedyrer de.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ivanka Trump, datteren til den amerikanske presidenten, har en kolleksjon med klær, sko og smykker som bærer hennes navn. Under Trump Home-merket selges møbler og lamper. Denne merkevaren tilhører Trump Organization, presidentens egen bedrift.

Begge droppes nå av flere store amerikanske bedrifter. I løpet av februar har Nordstrom, Neiman Marcus og Belk stanset salget av Ivanka Trumps produkter. Nå får de følge av Sears og datterselskapet Kmart, som fjerner Trump Home-møblene fra sine nettbutikker, melder Reuters.

Ivanka Trump og mannen Jared Kushner, som er rådgiver i Det hvite hus, på vei inn i det amerikanske presidentflyet Air Force One. 12. februar. Foto: Susan Walsh / AP
Ivanka Trump og mannen Jared Kushner, som er rådgiver i Det hvite hus, på vei inn i det amerikanske presidentflyet Air Force One. 12. februar. Foto: Susan Walsh / AP

Sears og datterselskapet Kmart annonserte i helgen beslutningen om å droppe Trump Home-møblene fra nettbutikkene. «Det er ledd i en prosess for å fokusere nettsalget på de mest innbringende varene», het det. Trump-møblene selges i utgangspunktet ikke i de fysiske butikkene.

Sears har kjeder av varemagasiner, datterselskapet Kmart har omkring 800 gigantiske kjøpesentre USA rundt.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

De to bedriftene vil slutte å føre 31 produkter fra Trump Home. Møbelmerket eies av Trump Organization, og ble markedsført av Donald Trump selv før han ble president. Mens han er president blir konglomeratet Trump Organization ledet av hans to eldste sønner, men presidenten står fremdeles som eier.

– Trump-salget stupte

Nordstrom-butikkene er blant de amerikanske kjedene som har droppet Trump-merkevarer fra sine assortement de siste ukene. Foto: Gene J. Puskar / AP
Nordstrom-butikkene er blant de amerikanske kjedene som har droppet Trump-merkevarer fra sine assortement de siste ukene. Foto: Gene J. Puskar / AP

Lørdag meldte også Wall Street Journal at Nordstroms salg av Ivanka Trumps klær og smykker hadde stupt lenge før butikkjeden stanset salget forrige uke.

Beslutningene fra disse bedriftene kan være et sjeldent tegn på at selskap tar kalkulert risiko i avgjørelser som kan komme til å bli kritisert fra presidentens beryktede Twitter-konto, skriver Reuters.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Slik ble Trumps golfcaddy verdens mektigste tvitrer

«Urettferdig»

Kort tid etter at Nordstrom droppet datterens klesmerke langet Trump ut på Twitter, og skrev at bedriften hadde opptrådt «urettferdig».

Artikkelen fortsetter under annonsen

Både Det hvite hus’ pressetalsmann Sean Spicer og rådgiver Kellyanne Conway rykket ut til Trump-familiens forsvar.

Under en pressekonferanse i presidentboligen karakteriserte Spicer beslutningen som et «direkte angrep» mot presidentens politikk.

Det vakte oppsikt da Trump-rådgiveren Kellyanne Conway i et intervju med Fox News anbefalte seerne å kjøpe Ivanka Trumps klær:

Les også: Trump-rådgiver kan bli gransket for Ivanka-reklame

I forkant av Conway-intervjuet ble det postet et forsvar av Ivanka Trump fra presidentens Twitter-konto:

Les også: Etikkeksperter mener Trumps Nordstrom-angrep gikk over streken

Politisert beslutning?

Da Nordstrom fortalte at de vil stanse salget av Ivanka Trumps smykker og klær forrige uke het det at salget «gradvis hadde avtatt til et punkt der det ikke lenger ga mening økonomisk» å føre varene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Siden i høst har det også pågått en forbrukerkampanje kalt «Grab Your Wallet», som oppfordrer amerikanske kunder til å boikotte utsalgssteder som fører produkter med Trump-navnet.

Ingen av bedriftene som har droppet disse varene har nevnt denne politiske kampanjen direkte. Men uttalelsene deres tyder på at avgjørelsen er motivert både av tilbakemelding fra kunder og hvor godt produktene selger, skriver Washington Post.

«Grab Your Wallet» ble startet etter at Washington Post i oktober offentliggjorde fikk en video fra 2005 der den daværende presidentkandidaten Donald Trump skrøt av å beføle kvinner.