Nettavisen misbrukt i reklamesvindel

Sjefredaktør Gunnar Stavrum sier det er vanskelig å gardere seg mot svindelen som nå er avslørt. Arkivfoto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Sjefredaktør Gunnar Stavrum sier det er vanskelig å gardere seg mot svindelen som nå er avslørt. Arkivfoto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nettavisen er ett av mange nettsteder som er misbrukt i en omfattende reklamesvindel med forbindelse til russiske kriminelle.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Svindelen har skjedd i forbindelse med handel av digital reklame på såkalte reklamebørser. Der har svindlerne utgitt seg for å representere kjente varemerker og deretter stukket av med reklamekjøpernes penger.

Datasikkerhetsfirmaet White OPS sier svindelnettverket Methbot skal ha fått inn over 1,6 milliarder kroner fra det amerikanske reklamemarkedet, skriver Dagens Næringsliv.

– Dette kan enklest sammenlignes med svindlere som utgir seg for å være DNB, og som sender eposter rundt omkring. Slike svindlere bruker merkevaren til anerkjente selskaper og utgir seg for å være dem. Det er en svindel det er vanskelig å gardere seg mot, forklarer Nettavisens sjefredaktør Gunnar Stavrum.

Han sier svindelen ikke har rammet Nettavisens kunder, men at selskapet selv er blitt rammet ved at potensielle kunder har endt opp med å sende penger til svindlere istedenfor til Nettavisen.

Svindlerne har blant utgitt seg for å representere anerkjente nettsteder som Huffington Post, The Economist, Fortune, ESPN, Vogue, CBS Sports og Fox News.

For å unngå lignende svindel i fremtiden, anbefaler Stavrum at reklamekjøperne henvender seg direkte til nettstedet der de ønsker å annonsere.