Gjorde utrolig dinosaur-oppdagelse på strand

Se video.

I 2004 ble et fossil funnet på en strand sør i England. 12 år senere oppdager forskere hva det skjulte.

Inne i det som ser ut som en kjedelig, brun stein finnes det aller første eksempelet på et fossilt bevart hjernevev fra en dinosaur. Ved hjelp av et elektronmikroskop har forskere kikket inni steinen og identifisert de avanserte strukturene av hjernevev.

Se video øverst i artikkelen.

Stammer fra planteeter

– Dette utrolige fossilet har bevart ikke bare teksturen og strukturen av det som kalles hjernehinnene, de harde membranene som omgir de myke delene av hjernen, men det har også bevart de fine blodårene som går gjennom teksturene og litt av hjernebarken, forteller Dr. David Norman ved Universitetet i Cambridge til Reuters.

Fossilet ble funnet på en strand i Sussex, sør i England, i 2004, men det er først nå i 2016 at finneren, fossiljegeren Jamie Hiscocks, har overgitt fossilet til forskere for å finne ut hva det kunne skjule.

Se også: Gigantisk fotavtrykk oppdaget i Kina

En kopi av en Iguanodon utstilt i Miraflores i Peru i september 2011. Foto: REUTERS/Mariana Bazo

Norman og de andre forskerne ved Universitetet i Cambridge mener fossilet høyst sannsynlig stammer fra en art som ligner på Iguanodon, en stor planteetende dinosaur som levde for rundt 133 millioner år siden.