IKT-Norge bekymret for digitalt skille i skolen

Artikkelen fortsetter under annonsen

Oslo (NTB): IKT Norge er bekymret for store forskjeller i den digitale kompetansen norske skoleelever tilegner seg.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bransjeorganisasjonen reagerer etter at en undersøkelse viser at seks av ti sjuendeklassinger bruker digitalt utstyr sjeldnere enn én gang i uken i sentrale skolefag som matte og norsk. Det kommer fram i en rapport fra Senter for IKT i utdanningen, som ble presentert i NRK Dagsrevyen lørdag.

– IKT-Norge er bekymret for situasjonen i Skole-Norge. Det er bingo hvilken skole du går på – og ofte hvilken lærer du har – som avgjør om elevene får god digital kompetanse, skriver kommunikasjonsdirektør Line Gaare Paulsen i en epost til NTB. I tillegg til å kjøpe digitale læremidler i stedet for bøker og «utstyre alle skoler som moderne arbeidsplasser», er hun opptatt av å sikre lærerne tilstrekkelig kompetanse og gjøre dem trygge i bruken av digitalt utstyr i undervisningen.

Også direktør Trond Ingebretsen i Senter for IKT i utdanningen påpeker kombinasjonen av mangel på utstyr og mangel på kompetanse blant lærere, skoleledere og i kommunene. Han sier til NRK at det går utover elevene.

– Elevene utvikler ikke de digitale ferdighetene de trenger senere i skolegangen og i arbeidslivet. Vi har en annen rapport som viser at én av fire 15-åringer mangler digital kompetanse. (©NTB)