Britisk vrak fra første verdenskrig funnet nær Norge

Se video av skipsvraket.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Vraket av den britiske krysseren HMS Warrior har blitt funnet halvveis mellom Skottland og Norge.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vraket av HMS Warrior ble lokalisert i Nordsjøen 24. august, 100 år etter at det sank.

Det er «det siste skipsvraket» som gjensto å lokalisere fra Slaget ved Jylland under første verdenskrig.

Den pansrede krysseren var et av 151 britiske krigsskip i Nordsjøen 31. mai og 1. juni 1916, da en tysk flåte med 99 krigsskip forsøkte å trenge gjennom den britiske marineblokaden.

Vraket ble 24. august i år lokalisert på 83 meters dypt i Nordsjøen, av marinarkeologen Innes McCartney, som har ledet en gruppe vrakjegere sponset av det danske Sjøkrigsmuseumet på Jylland.

Vraket er det siste som gjensto å lokalisere etter Slaget ved Jylland under første verdenskrig. 14 britiske og 11 tyske krigsskip sank disse to dagene. Slaget fra 31. mai til 1. juni 1916 var det største sjøslaget under første verdenskrig. Mer enn 250 krigsskip deltok, og 8600 mennesker mistet livet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er det eneste vraket fra dette slaget vi kan si med sikkerhet har ligget fullstendig uforstyrret, sier marinarkeologen Innes McCartney ved Bournemouth-universitetet til Live Science.

Les også: Har trolig funnet sagnomsuste HMS Terror

«Som en tidskapsel»

Skipet ligger ifølge marinarkeologen opp-ned, og sank i et område med svært myk sjøbunn. «Denne har nådd helt til øverste dekk, slik at alt på innsiden er helt forseglet», sier McCartney til Live Science. «Som en tidskapsel», skriver museet på sine hjemmesider.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Warrior ble hardt skadd under slaget, og 71 av besetningsmedlemmene omkom. En enkelt tysk granat tok livet av 40, og skipets leger klarte ikke behandle alle pasientene som behøvde amputasjoner. Mange døde mens de ventet på hjelp, ifølge øyenvitneskildringer, skriver The Guardian.

Da skipets motor sviktet ble Warrior forsøkt tauet av et britisk hangarskip, HMS Engadine. Den overlevende besetningen på 743 ble ført over på dette skipet. Om morgenen var Warrior fylt med vann og tauingsprosjektet måtte oppgis. Skipet sank 1.-2. juni, skriver det danske museet på sine hjemmesider.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Beliggenheten til vraket var ukjent frem til 24. august, da sonar og en undervannsrobot med videokamera ble brukt til å lokalisere Warrior på havbunnen i Nordsjøen, mellom Skottland og Norge (se video fra museet over).

I alt ble det funnet og undersøkt 30 vrak på ruten til McCartney og hans lag, der Warrior dukket opp som nummer 27, skriver museet på sine hjemmesider. Skipene lå i en avstand på 19-27 sjømil fra de offisielle posisjonene.

Les også: 3D-modeller av Henrik 8s sunkne slagskip på nett

– Trues av plyndring

McCartney advarer om at krigsvrakene i området er truet av vrakplyndring.

Mest verdifullt er bronsekondensatorene man finner i mange av de historiske skipenes motorer, samt bronsepropeller. Slikt utstyr kan være verdt titusener av dollar som skrapmetall når de smeltes om.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi antar at omkring en halv million kilo bronse kan ha blitt tatt fra vrakene i området det siste tiåret, sier marinarkeologen til Live Science.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Flertallet av disse vrakene er også gravene til sjøfolkene som døde i kamp.

Å hente vrakgods ut av krigsvrak uten tillatelse fra marinen som eier dem er forbudt under internasjonal lovgivning, men det har gjort lite for å beskytte disse vrakene, fortviler McCartney.

Påminnelsen om vrakplyndring har skapt reaksjoner i Storbritannia. Den tidligere marinesjefen Lord Boyce sier til avisen The Guardian at det å hente ut skrapmetall på denne måten er «vandalisme, og sammenlignbart med å stjele gravsteiner fra en militær kirkegård.»

(Artikkelen fortsetter under)

Se animasjon av skipsvraket:

Riksantikvaren: – Internasjonalt farvann

– De som finner slike vrak i norsk farvann har en meldeplikt til norske myndigheter, men selv om funnet er gjort i norsk territorialfarvann er det likevel så langt til sjøs at det er internasjonalt farvann, sier seniorrådgiver hos riksantikvaren, Ivar Nesse-Aarrestad, til ABC Nyheter. Han jobber med kulturminner under vann.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Så vidt jeg husker ble vi varslet av britiske myndigheter om dette i sommer. Britene er veldig strenge med skipsvrakene tilhørende sin marine, særlig de som har gått ned i kamp med mange omkomne.

– De ser heller ikke blidt på det hvis noen er nede og henter opp deres eiendom fra sjøbunnen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette er så langt ute til havs, at norsk kulturminnelovgivning ikke vil gjelde, forklarer seniorrådgiveren.

– Eventuell inngripen i dette vraket vil være brudd på britisk lovgivning. Slaget ved Jylland var det største sjøslaget under første verdenskrig, og det har allerede skjedd mye plyndring, særlig av metaller. Slik organisert vrakopphugging har nok vært et større problem enn enkeltdykkere som har vært nede og sett.

Les også:

Se de utrolige bildene av Titanics siste livbåt

Fant historisk skip på havets bunn etter 65 år

Skipsvraket etter Blücher fredet

SE VIDEO: Bli med inn i spøkelsesskipet i Ohio River: