Ny betalingstjeneste for medieinnhold

Illustrasjonsfoto: Berit Roald / NTB scanpix
Illustrasjonsfoto: Berit Roald / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Oslo (NTB): Mange av dem som blokkerer reklame på internett sier de vil betale for medieinnhold. En ny tjeneste skal hjelpe dem med det.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Adblock Plus er en av blokkeringstjenestene som skaper hodebry for både regnskapsavdelinger og redaksjoner i mediehusene. Nå skal et samarbeid med tjenesten Flattr Plus sørge for at noen av annonsekronene som forsvinner, blir erstattet, skriver Dagens Næringsliv.

Planen er at de som bruker Flattr Plus skal gi et månedlig beløp, som fordeles blant mediehusene etter hvilke nettsteder som engasjerer brukeren mest.

Internett er blitt voksent, vi trenger ikke reklame lenger, hevder selskapene bak Flattr Plus. Norske medieaktører er ikke avvisende til modellen, men er heller ikke overbevist.

– Grunnideen er ganske god, men fem dollar i måneden er langt fra å finansiere noe som helst, sier Per Øyvind Skard i Tek.no. De mistet svært få lesere da de stilte et ultimatum: Fjern Adblock eller bli stengt ute fra sidene.

Selskapet bak Adblock Plus sier målet met samarbeidet er å generere inntekter på en halv milliard dollar. Det tallet er ikke nok til å imponere VGs kommersielle direktør. (©NTB)