Én av tre lastebiler er norskregistrert

En tredel av alle lastebilene som krysset norskegrensen i første kvartal i år var norskregistrerte. De norske bilene er fortsatt dominerende selv om de over tid taper markedsandeler, ifølge Statistisk sentralbyrå. Foto: Erlend Aas / NTB scanpix
En tredel av alle lastebilene som krysset norskegrensen i første kvartal i år var norskregistrerte. De norske bilene er fortsatt dominerende selv om de over tid taper markedsandeler, ifølge Statistisk sentralbyrå. Foto: Erlend Aas / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

En tredel av alle lastebilene som krysset norskegrensen i første kvartal var norskregistrerte. De norske bilene er fortsatt dominerende, selv om de taper markedsandeler over tid.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hva er kabotasje?

Kabotasje er transport mellom steder i en annen stat enn det transportøren hører hjemme.

Kabotasje er forbudt - i utgangspunktet.

EU liberaliserer imidlertid transportsektoren med regler som åpner for kabotasje med visse begrensninger.

Klimautslipp er begrunnelsen for EUs kabotasjeregelverk. Det gir utenlandske transportører rett til å utføre inntil tre innenlandske transportoppdrag etter at de har kjørt gods eller busspassasjerer fra utlandet til Norge.

Sosial dumping: I virkeligheten opplever bransjen, fagbevegelsen og myndighetene i flere land at ordningene fører til sosial dumping og konkurranse fra selskaper som bruker dårlig teknisk standard.

Les mer om EUs kabotasjeregelver hos europalov: Om bussbransjen og om godsbransjen.

Les om kabotasje hos regjeringen

Les om kabotasje hos Norges Lastebileier-forbund

Norske lastebiler transporterte 1,1 millioner tonn gods til og fra Norge i 1. kvartal i år, viser tall fra Statistisk sentralbyrå. Det er en svak nedgang på 0,2 prosentpoeng sammenlignet med samme periode i fjor.

Markedsandelen ved eksport var 52,7 prosent. Ved import hadde de norskregistrerte bilene en andel på 20,3 prosent av den samlede transporterte godsmengden.

I tillegg til import og eksport, gjør EØS-reglene at utenlandske lastebiler kan kjøre gods internt i Norge, kalt kabotasje.

Les også: Statlige Posten kjører gods i Norge med sitt eget slovakiske lastebilselskap

I alt 3,2 millioner tonn gods ble fraktet over grensen med lastebiler i 1. kvartal i år. Det er 0,5 prosent mindre enn i samme kvartal i fjor.

De baltiske lastebilenes markedsandeler av godstransporten til og fra Norge øker gradvis og var i 1. kvartal i år kommet opp i 8,9 prosent. Polskregistrerte biler hadde omtrent tilsvarende markedsandel med sine 7,8 prosent, 0,1 prosentpoeng mer enn i tilsvarende kvartal 2015.

Les også: Rødt hudfletter Frp for å svikte lastebileierne i EU-strid

Samlet var disse landenes markedsandel 1,0 prosentpoeng større enn i 1. Kvartal i fjor. Svenske bilers andel gikk ned med 1,9 prosentpoeng og var i 1. kvartal på 27,8 prosent. (©NTB)