Eksperter tror EgyptAir-flyet kan ha blitt utsatt for terror

– Større sannsynlighet for terror enn teknisk feil. Se video.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Den tidligere lederen for den franske lufthavarikommisjonen, Jean-Paul Troadec, sier han tror EgyptAir-flyet med 66 personer om bord ble angrepet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I et intervju med radiostasjonen Europe 1 i Paris går Troadec langt i å antyde et mulig terrorangrep.

– Besetningen sa ingenting, de reagerte ikke, så det var antagelig en brutal hendelse. Vi kan absolutt se for oss et angrep, sier Troadec, ifølge VG.

Han viser til at et teknisk problem, en brann eller en motorsvikt ikke umiddelbart vil utløse en ulykke, men vil kunne gi besetningen tid til å reagere.

– Svært uvanlig

Passasjerflyet som var på vei over Middelhavet, holdt en høyde på 37.000 fot. Det er svært uvanlig at fly styrter i den høyden, mener lederen i Norsk Flygerforbund.

– Når et fly er i den marsjhøyden, så bringer det mange spørsmål. Det er en rolig fase av flygingen som ikke bringer mange utfordringer. Den kritiske fasen er avgang og landing, sier Jo Bjørn Skatval til NTB torsdag.

Bakgrunn: EgyptAir-fly med 66 personer om bord styrtet i Middelhavet

– En redningsaksjon

Flyet forsvant da det var kommet 16 kilometer inn i egyptisk luftrom, ifølge flyselskapet EgyptAir.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Skatval ønsker ikke å spekulere på årsaken til flystyrten.

– Vi ser på det som en redningsaksjon, så får vi håpe på det beste for besetningsmedlemmene og passasjerene, sier han.

Luftfartsblogger og tidligere flyger Per Gram tror, i likhet med Troadec, at flyet kan ha blitt utsatt for et terrorangrep.

– Med den historien som Egypt har når det gjelder terrorisme er det nærliggende å tro at det er en terrorhandling, sier Gram til Dagbladet.

SE VIDEO: EgyptAir-fly forsvunnet fra radaren:

SE VIDEO: De dødeligste hendelsene i EgyptAirs historie: