Innspurt i slaget om E18

Forhandlingene mellom Oslo og Akershus om Oslopakke 3 skulle egentlig være sluttført 10. mai, men denne fristen ryker.
Forhandlingene mellom Oslo og Akershus om Oslopakke 3 skulle egentlig være sluttført 10. mai, men denne fristen ryker.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvor mye skal bilistene betale i bompenger og hva skal pengene brukes til? Temaet setter fyr på forhandlingene om ny E18 vest for Oslo.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Forhandlingene mellom Oslo og Akershus om Oslopakke 3 skulle egentlig være sluttført 10. mai, men denne fristen ryker. Målet for partene er fremdeles å bli enige om en avtale som kan legges fram for bystyre og fylkesting innen sommerferien. Men om det lykkes, er en annen sak. Tiden er i ferd med å renne ut.

– Det er krevende forhandlinger, sier en kilde som sitter tett på samtalene til NTB.

Fylkesordfører Anette Solli (H) i Akershus holder fast ved kravet om ny E18 vestover, mens det rødgrønne flertallet i Oslo sier nei til prosjektet, «slik det foreligger i dag».

Les også: Nytt bompengeforslag: 26.600 kroner i året for å passere bommer i rustiden

MDG: – Det er ingen menneskerett å få kjøre bil

I tillegg går diskusjonene høyt om nivået på bompengesatsene. En skisse som er lagt fram i forhandlingene tar til orde for å øke prisen for bilister som kjører fra Akershus til Oslo fra dagens 48 kroner til 120 kroner for dieselbil i rushtiden. Da er prisen for å kjøre på den nye E18 holdt utenom. Her skal det etter planen kreves inn 20 kroner per passering i hver av de tre prosjekterte bommene på strekningen.

Les også:

Bystyret i Bergen vedtok å femdoble bompenger visse dager

Bompengene fortsetter å øke med Frp-statsråd

Ap vil ha utslippsfritt nybilsalg fra 2030