Amedia-sjef har tro på brukerbetaling

Konsernsjef Are Stokstad i Amedia. Arkivfoto: Heiko Junge / NTB scanpix
Konsernsjef Are Stokstad i Amedia. Arkivfoto: Heiko Junge / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Konsernsjef Are Stokstad i Amedia tror det er brukerbetaling, ikke nettannonser, som skal sikre journalistikkens fremtid.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

51 av konsernets aviser melder om flere betalende abonnenter, skriver Klassekampen.

– Inntektene fra brukerbetaling øker jevnt og trutt. Og frafallet, det vil si andelen av abonnenter som velger å ikke fortsette, har aldri vært lavere, sier Stokstad.

Les også: Ny Amedia-eier vil kjempe for papiravisa

Samtlige 62 mediehus i konsernet har nå innført Aid, Amedias løsning for registrering, pålogging og nettbetaling. Over 410.000 brukere er nå registrert, og nesten halvparten av dem er innom daglig. Innen 2020 er planen at abonnentene skal gi inntekter på 1,4 milliarder kroner, like mye som i 2014. Stokstad er overbevist om at det er der finansieringen av lokaljournalistikken skal komme fra i fremtiden, ikke fra nettannonser.

– Den største inntektskilden for mediebransjen er og blir brukerinntekter. For noen år siden trodde alle i bransjen at de digitale annonseinntektene ville vokse inn i himmelen. Men i likhet med andre mediekonsern ser vi at denne vekstkurven har flatet ut. Hittil i år har vi faktisk hatt en nedgang, sier Stokstad.