Nå starter hotellstreiken

Artikkelen fortsetter under annonsen

Gjestene fikk spise ferdig frokosten, men søndag formiddag måtte alle sjekke ut av Radisson Blu Plaza Hotel i Oslo som følge av streiken. – Det er en spesiell følelse, sier hotellsjef Tarje Hellebust.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fra klokka 8 søndag morgen ble nærmere 3.500 hotell- og restaurantansatte tatt ut i streik. Det fører til at flere hoteller må stenge.

3.351 medlemmer i 356 NHO-bedrifter i Buskerud, Hordaland, Nordland, Oslo, Sør-Trøndelag og Vestfold er tatt ut i streik. Det samme gjelder for 99 medlemmer ved sju bedrifter i Buskerud, Oslo, Sør-Trøndelag og Hordaland. Både hoteller, kantiner og restauranter rammes.

Fellesforbundet forbannet

Fellesforbundet er forbannet over ikke å få rett til lokale forhandlinger.

– Alle andre forbund i NHO har for mange år siden akseptert rett til lokale lønnsforhandlinger. Dette var vårt hovedkrav i år og er noe vi mener motparten absolutt burde kunne akseptert, uttalte leder Jørn Eggum i Fellesforbundet til NTB lørdag.

Men NHO service kunne ikke det. Og pengekravet var uakseptabelt for arbeidsgiverne. Dermed er konflikt et faktum.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Fellesforbundets krav sprenger rammen. Vi hadde ikke mulighet til å akseptere slike krav, sa NHO Reiselivs forhandlingsleder, Jostein Hansen.

Har funnet løsninger

300 gjester skulle ha overnattet på Plaza-hotellet i Oslo natt til mandag.

– Halvparten av dem har vi kontakt med og har allerede funnet løsninger for, sier administrerende direktør Tarje Hellebust til NTB.

– Det viktige for oss er at vi har fått tatt oss av gjestene våre og de som skulle bodd her til i morgen, og fått hjulpet dem med hotellrom på våre søsterhotell her i byen, sier hotellsjefen.

Med respekt

Han var søndag morgen selv ute og snakket med de streikende som holder vakt utenfor.

– Vi er blitt enige om at vi skal jobbe sammen også etter en konflikt, som det forhåpentligvis ikke er veldig lang tid til er løst. Så vi behandler gjestene våre og hverandre med respekt, forteller Hellebust.

Fra klokka åtte var det slutt på innsjekkinger ved hotellet.

– Det er en spesiell følelse. Vi er laget for å ta imot gjestene med et stort smil, så dette liker vi dårlig, sier Tarje Hellebust.