Meny

Yngre seere svikter TV 2

TV 2 sliter med å fenge unge seere. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix. Foto: NTB scanpix

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Unge TV-seere ser nå mer på NRK 1 enn TV 2. Samtidig blir seerne av TV 2-suksesser som «Idol» stadig eldre.

De siste årene har TV-seingen i aldersgruppen 13 til 29 år falt kraftig, og verst har det gått det ut over TV 2, ifølge Dagens Næringsliv.

I årets tre første måneder var det daglige TV-inntaket av NRK på 19,2 minutter i denne målgruppen, mens tallet har falt til et drøyt kvarter for TV 2.

TV-sjef Morten Wiberg i mediebyrået Carat, som analyserer TV-markedet på vegne av reklamekjøperne, mener TV 2 har mistet grep om den yngste og mest attraktive målgruppen.

– Det er nok mange faktorer som spiller inn. Men tidligere hadde nok TV 2 et større grep om ungdommen gjennom serier som «Friends» og «Seinfeld». Det var store amerikanske TV-serier som alle ønsket å se på. Nå er jo de borte, sier han.

Direktør for innhold og kanaler i TV 2, Trond H. Kvernstrøm, forklarer tapet av seertid til NRK med flere årsaker, men peker blant annet på at statskanalen er blitt mer kommersiell.

Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus