Meny

Sprengte beryktet tyvfiske-skip

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Mandag ble et av verdens mest beryktede tyvfiske-skip senket av indonesiske myndigheter. Jakten på skipet har vært støttet av Norge.

Fiskeriminister Per Sandberg gleder seg over at enda en aktør i fiskerimafiaen nå er satt ut av spill.

– Internasjonalt ulovlig fiske er tyveri fra fellesskapet, sier Sandberg i en kommentar. Han viser til at tyvfiske både er en trussel mot ressurser og bærekraft i havet og at det skaper en negativ konkurransevridning for de ærlige aktørene i fiskerinæringen.

Les også: Tyvfiskeskip tatt i arrest

Koblet informasjon

Kobling av etterretningsinformasjon fra blant annet Norge, Indonesia, Vest-Afrika og Australia gjorde det mulig for Indonesia å ta arrest i det spansk-eide, men Nigeria-registrerte fiskefartøyet «Viking» 25. februar.

GLAD: Fiskeriminister Per Sandberg er glad for at skiet er satt ut av spill. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix

Indonesia har som vedtatt politikk å senke alle skip som driver ulovlig fiske i deres farvann.

– Dette er en advarsel til andre ulovlige fiskefartøyer, sa Indonesias fiskeriminister Susi Pudjiastuti til reportere på stranden i det røyk steg opp fra skipet noen hundre meter ut i havet.

– Gjennombrudd

– Et massivt gjennombrudd, sier Alistair McDonnell i Interpol. Norsk bistand og ekspertise er brukt i jakten på de kriminelle fiskeri-nettverkene.

Norges ambassadør Stig Ingemar Traavik var invitert for å overvære sprengningen.

– Dette er et første steg. I fremtiden blir det mye vanskeligere å drive ulovlig fiske. Det betyr samtidig at fangstene til lokale fiskere trolig vil øke, sa Traavik ifølge Associated Press.

Norske aktører

Jakten på «Viking» har pågått i mange år. Flere norske miljøer har vært involvert, blant annet et analysenettverk innenfor fiskeriforvaltningen. Både Kripos, organisasjonen Trygg Mat Tracking og Fiskeridirektoratet har deltatt i arbeidet.

– Indonesias arrest av «Viking» er meget betydningsfullt. Skipet var det vanskeligste å få tatt av flere skip tilknyttet organiserte kriminelle – og nå er den tatt, sier ekspert på fiskeri-kriminalitet i Interpol, Alistair McDonnell til Bistandsaktuelt.

Sandberg gleder seg

Norges fiskeriminister Per Sandberg gleder seg også over at Indonesia nå har sørget for at tyvfiske-skipet er satt ut av spill.

– Indonesia har selv vært opptatt av ulovlig fiske i sin eksklusive økonomiske sone i flere år. Det nye er at Norge bistår Indonesia med å utvide innsatsen til å gjelde all økonomisk kriminalitet i fiskerinæringen, sier fiskeriministeren.

Sandberg viser til at kampen mot fiskerikriminalitet handler ikke bare om det ulovlige uttaket, men også om skatte- og avgiftskriminalitet, korrupsjon, bedrageri og ikke minst tvangsarbeid om bord på fiskefartøy.

– Både Norge og Indonesia er opptatt av å løfte dette på den internasjonale dagsorden, sier han.

Norsk støtte

Arbeidsgruppen Interpol Fisheries Crime Working Group har lenge arbeidet for å ta skip innblandet i rovfiske, og har mottatt støtte fra det norske bistandsbudsjettet - via Norad. Den siste tida har seks skip vært spesielt i søkelyset for ulovlig fiske i Sørishavet.

Et tett samarbeid mellom Australia og Indonesia førte til det endelige gjennombruddet. Oppbringelsen av «Viking» og arrestasjonen av mannskapet skjedde etter at det hadde fått motorstopp.

Den indonesiske marinen hadde fått tips om at fiskefartøyet var i deres farvann. Ifølge organisasjonen Sea Shepherd var det den som varslet Indonesia om at «Viking» hadde kommet inn i indonesisk farvann.

Vellykket kampanje

– Skipets radar var slått av, men vi kjente det igjen med en gang vi så skipet, fortalte admiral Taufiqurrahman til Jakarta Post.

Det var en besetning på elleve ombord på skipet. De er nå arrestert og fengslet.

– «Viking» var det eneste skipet av de seks som vendte tilbake til Sørishavet denne sesongen. Nå har vi endelig ryddet dette havområdet for alle tyvfiskerne vi kjenner til. Det er gode nyheter, sier McDonnell.

UTE AV SPILL: Tyvfiskeskipet «Viking» ble mandag sprengt i lufta av indonesiske myndigheter. Foto: Xinhua / NTB Scanpix

Hvis alle fartøyene nå er satt ut av spill, er det i så fall første gang på ti år at det ikke er fartøyer som driver ulovlig fiske i Sør-Atlanteren og Sør-Stillehavet.

Fire av de andre skipene har ikke vendt tilbake til fiskefeltene. To av disse skal være tatt i arrest i Kapp Verde, mens de to andre blir holdt tilbake i Malaysia og Senegal. Det femte skipet, «Thunder», ble senket av besetningen utenfor Vest-Afrika i fjor. Besetningen ble arrestert og fikk strenge fengselsstraffer i øystaten Sao Tome.

Norsk initiativ

De spanske eierne bak "Viking" har vært i søkelyset lenge. Interpol, det internasjonale politisamarbeidet, ble allerede i 2013 bedt av det norske Fiskeridirektoratet om å utstede et såkalt Purple Notice mot et skip som da het «Snake». Det var mistanke om at skipet drev omfattende ulovlig fiske etter patagonsk tannfisk i farvannet rundt Antarktis.

Etter at Norge ba om at skipet skulle settes under etterforskning, ble den omdøpt av de påståtte spanske eierne til «Viking». Skipet har hatt minst 12 navn og skiftet flagg åtte ganger siden 2004. I en periode var det registrert i Nigeria. Skipsskroget er flere ganger blitt malt om i ulike farger.

Ifølge Interpol-informasjonen har skipet flere ganger brukt identifikasjons-opplysninger tilhørende andre fartøyer.

Senker skip

Indonesia har nå som politikk å senke fartøyer som driver med ulovlig fiske i deres farvann. Hittil er 106 båter blitt senket, hovedsakelig småbåter fra Malaysia og Vietnam.

Før «Viking» vil bli senket skal Interpol ha finkjemmet båten etter bevismateriale. Politiorganet ønsker foreløpig ikke å gå ut med informasjon om navn på eierne, som fortsatt er på frifot. Men jakten pågår for fullt.

– Vår etterforskning av disse sakene foregår kontinuerlig, sier McDonnell.

Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus