Germanwings-flygeren skulle ha vært innlagt på sykehus

Artikkelen fortsetter under annonsen

En lege anbefalte at flygeren som styrtet Germanwings-flyet i Alpene på vei fra Barcelona til Düsseldorf i fjor, burde ha vært innlagt på psykiatrisk sykehus to uker i forveien.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

En lege anbefalte at flygeren burde ha vært innlagt på psykiatrisk sykehus to uker før han styrtet flyet i en fjellside i Alpene på vei fra Barcelona til Düsseldorf 24. mars i fjor.

Den franske havarikommisjonens (BEA) granskere viser i rapporten til denne legens anbefaling, og konkluderer med at annenflyger Andreas Lubitz (27) på tidspunktet for flystyrten, hadde symptomer som lignet på de han også hadde i desember 2014. Da ble han diagnostisert med psykotisk depresjon.

Tre medikamenter

Granskningsleder Arnaud Desjardin peker på at Lubitz i månedene før flystyrten konsulterte seg med flere leger, men verken flygeren selv eller legene varslet luftfartsmyndighetene eller arbeidsgiveren.

Obduksjonen av Lubitz har påvist spor av de antidepressive medikamentene Citalopram og Mirtazapine, samt sovemedisinen Zopiclone.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

BEA-leder Remi Jouty medgir at det med dagens lovverk er mulig for flygere å gå på jobb mens de bruker antidepressiver, uten at de trenger å varsle arbeidsgiver. Dette må det bli slutt på, mener BEA.

Les også: Dødsbo etter Germanwings-pilot begjært konkurs

Kritiserer tysk regelverk

En medvirkende årsak til styrten kan ha vært at det «mangler klare retningslinjer i tysk regulering på når en trussel mot publikums sikkerhet skal veie mer enn pasientenes sikkerhet», som det heter i rapporten.

Leger frykter de mister jobben hvis de melder fra om problemer som kan være unødvendige til myndighetene, påpeker granskningsleder Desjardin. Han mener det derfor trengs et klarere regelverk for å ivareta publikums sikkerhet. Tysklands personvernregler i særdeles er svært restriktive, mener han.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Rapporten konkluderer med at leger må informere myndighetene når flygere får utskrevet antidepressiver.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Rapporten foreslår også tiltak for å fjerne usikkerhet som mange flygere står overfor av frykt for å miste jobben når de har mentale problemer. «Flygernes motvillighet til å opplyse om sine problemer og oppsøke medisinsk hjelp må ses på», heter det i rapporten.

Les også: Germanwings-etterlatte tar erstatningssak til USA

Skjulte alt

– Systematiske, omfattende psykologiske tester hvert år for alle flygere vil verken være effektive eller fordelaktige, sier Desjardin.

Derimot mener BEA at europeiske luftfartsmyndigheter bør undersøke mer hva som kan gjøres for å stramme inn regelverket og innføre medisinsk oppfølging av flygere som har hatt psykiske problemer.

Lubitz hadde lenge slitt med alvorlig depresjon. I tillegg hadde han problemer med synet, og han fryktet for å miste jobben. Tidligere etterforskning har vist at han søkte på nettet etter måter å ta sitt eget liv på, og han skjulte sykdommen fra sin arbeidsgiver.