TV 2 avviser positiv NRK-undersøkelse

Kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen er naturlig nok meget godt fornøyd med resultatet av undersøkelsen NRK har bestilt. Foto: Vegard Wivestad Grøtt/NTB scanpix
Kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen er naturlig nok meget godt fornøyd med resultatet av undersøkelsen NRK har bestilt. Foto: Vegard Wivestad Grøtt/NTB scanpix Foto: NTB scanpix

Oslo (NTB): NRK kommer bedre ut enn TV 2 på de fleste områder i en undersøkelse rikskringkastingen selv har bestilt. Den kommersielle konkurrenten lar seg imidlertid ikke imponere.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Prosentandelen av ungdom mellom 15 og 29 år som betaler NRK-lisens og er fornøyde med hva de får for pengene, øker fra 65 til 71 prosent fra i fjor til i år, skriver Dagens Næringsliv. I hele befolkningen er så mange som 70 prosent ganske eller i meget stor grad fornøyd med hva de får, viser publikumsundersøkelsen, som er utført av TNS Gallup.

– Dette er veldig gledelig. Dette er høyest i verden. Holdning til lisens måles over hele verden. I EBU (Den Europeiske kringkastingsunion, red.anm.) regnes 50 prosent som høyt, sier kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen.

Han peker på at NRK ifølge undersøkelsen slår TV 2 og andre kommersielle konkurrenter på områder som nyhetsdekning, troverdighet og upartiskhet.

TV 2s nyhetsredaktør Jan Ove Årsæther lar seg ikke imponere av tallene.

– Det er lite eller ingenting nytt i tallene fra NRK som de sender ut hvert år. Norstat utfører en tilsvarende undersøkelse for TV 2, der tallene er mye mer i samsvar med de faktiske seertallene og brukertallene for TV, Sumo og nett. Fakta viser at TV 2 har den mest sette nyhetssendingen for de under 60 år, sier Årsæther. (©NTB)

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus