NHO og LO ønsker sterkere satsing på godstogtransport

De to største arbeidsstaker- og arbeidsgiverorganisasjonene i landet slår felles alarm når det gjelder godstransport på jernbane i Norge.
Foto: Einar Almehagen/NTB scanpix
De to største arbeidsstaker- og arbeidsgiverorganisasjonene i landet slår felles alarm når det gjelder godstransport på jernbane i Norge. Foto: Einar Almehagen/NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Oslo (NTB): De to største arbeidsstaker- og arbeidsgiverorganisasjonene i landet slår felles alarm når det gjelder godstransport på jernbane i Norge.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mandag presenterte transportetatene og Avinor forslag til Nasjonal Transportplan 2018– 2029, en plan som danner det faglige grunnlaget for samferdselsminister Ketil Solvik-Olsens (Frp) kommende stortingsmelding. I en felles kommentar sier NHO og LO at det står om livet for gods på jernbane.

– Siden 2008 har det vært nedgang i mengden gods på bane. Nedprioritering av jernbanens infrastruktur har bidratt til innstillinger og usikkerhet blant godskundene. Dette må snus hvis vi skal oppfylle klimaforpliktelsene våre, sier næringspolitisk direktør Ingebjørg Harto i NHO til Dagens Næringsliv.

Harto sier det trengs mer enn de 20 milliarder kronene som transportetatene legger opp til.

– Godsterminaler som Alnabru og terminalen i Trondheim må bygges ut. Det må bygges ut kryssende spor og transportkorridoren til kontinentet må styrkes. Poenget er at det må bli mer forutsigbarhet for transporten, sier Harto. (©NTB)