Bryggesjauer-kamper fra nord til sør:Bryggearbeidere blokkerer gods i Tromsø havn - Hurtigruten hjelper Norlines

BRYGGESJAUERAKSJON: Bryggearbeiderne i Tromsø har sympatistreiket siden 2013 for havnearbeideres rettigheter i hele Norge. Nå får de også Hurtigruten mot seg, men får støtte fra utlandet.
BRYGGESJAUERAKSJON: Bryggearbeiderne i Tromsø har sympatistreiket siden 2013 for havnearbeideres rettigheter i hele Norge. Nå får de også Hurtigruten mot seg, men får støtte fra utlandet. Foto: Vegard Holm
Artikkelen fortsetter under annonsen

Tromsøsjauere i sympatistreik siden desember 2013. Hurtigruten som omgår blokade. En forbundsleder som går. Rettssaker i tingretten, lagmannsretten, Høyesterett og EFTA-domstolen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bryggearbeidere landet over kjemper for å beholde sin avtalefestede rett til å drive losse- og lastearbeid i norske havner, som de har etter både tariffavtalen med NHO og ifølge en konvensjon i den internasjonale arbeidslivsorganisasjonen ILO.

Men i en rekke havner har arbeidsgiverne presset ut bryggesjauerne. Det har økt frustrasjonen så kraftig i Norsk Transportarbeiderforbund (NTF), at forbundslederen Roger Hansen 16. februar tok hatten sin og gikk av.

Det skjer etter at flertallet i NTF-styret etter to og et halvt års forgjeves forhandlinger kom fram til at hardere aksjonsformer må til, mens Hansen ville fortsette forhandlingene som før.

Nå skal NTF velge en ny leder på et representantskapsmøte 8. mars, forteller fungerende leder Lars Johnsen til ABC Nyheter.

Les også: Regjeringsadvokaten forsvarer havnearbeideres rett til å aksjonere

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Stavanger-strid til Tromsø

– Alt har sin ende med forhandlingslinja. Den har ikke ført fram, konstaterer Johnsen.

Det hele startet med havnestriden i Risavika utenfor Stavanger i 2009. Der ble den konvensjonelle havnedriften skilt ut til Risavika terminal som en blanding av privat og offentlig eid. Der mistet bryggearbeiderne sin posisjon.

– Det eneste vi har iverksatt for våre folk i Risavika, er boikott og to sympatistreiker i Tromsø og Mosjøen, i praksis Tromsø. På den andre siden har du offensive arbeidsgivere som tvinger havnearbeidere ut av havn etter havn, sier Johnsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Arbeidsretten ga forbundet rett i at boikott er et lovlig kampmiddel i striden. 7. desember 2013 ble de 12 bryggearbeiderne i Tromsø tatt ut i sympatistreik for sine kolleger i Risavika. De fikk medhold 25. august i fjor i Arbeidsretten om at fraktselskapet Norlines ikke har rett til å bruke andre der.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hurtigruten løser arbeidsgiver-floke

Men nå når raseriet blant bryggearbeiderne nye høyder - rettet mot Hurtigruten.

Da bryggearbeiderne iverksatte det de mener er en lovlig blokade av Norlines gods av og på Hurtigruten i Tromsø, la Hurtigruten inn et ekstra anløp på Skattøra utenfor Tromsø, der godset nå blir håndtert.

Der har ikke bryggesjauerne rett til å aksjonere.

– Det er en omgåelse av en pågående konflikt. Dermed tar Hurtigruten standpunkt i en lovlig konflikt, sier klubbleder Geir Ingebrigtsen i Tromsø til ABC Nyheter.

– Minner om Ville Vesten

I Drammen har det vesle selskapet Holship utfordret bryggearbeidernes avtalefestede rettigheter. De sluttet å bruke dem, og utfører arbeid med egne ansatte.

– Der har vi fått medhold både i tingretten og lagmannsretten, forteller Lars Johnsen i Transportarbeiderforbundet.

Men Holship ga seg ikke, og anket sin sak inn for Høyesterett. Høyesterett ba så EFTA-domstolen å komme med en innstilling om hva EUs lovverk sier i en slik konflikt. Norge er som kjent underlagt EUs lover gjennom EØS-avtalen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Der forsvarte Solberg-regjeringen havnearbeiderne, mens EU-kommisjonen stilte seg på arbeidsgiverens side.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Jeg blir ikke veldig overrasket over om vi taper i EFTA-domstolen. Så blir det interessant å høre om Høyesterett mener en organisering vi har hatt i norske havner i over hundre år, ikke er lovlig etter EØS-avtalen. Det vil i så fall være spenstig, kommenterer Johnsen.

Holships advokat Nicolay Skarning sendte nylig over et nytt prosesskriv til Høyeterett, som han mener dokumenterer ulovlig konkurransevridning fra bryggearbeidernes side.

– Vi har lagt på Høyesteretts bord alle konfliktene Norsk Transportarbeiderforbund er involvert i både eksternt og internt. Dagens havneregime minner om Ville Vesten, som vi nå ber Høyesterett om å rydde opp i, sier Skarning til ABC Nyheter.

Les også: Disse dommerne kan ryste LOs syn på EØS-avtalen

Artikkelen fortsetter under annonsen

Oslo Havn: Kommunen tar «obstruksjonsveien»

I Oslo har det kommunale havnestyret i flere år vurdert hvordan de skal få vekk rettighetene til havnearbeiderne der.

I et strateginotat fra desember 2012, summeres det opp en felles strategi «for konkurransedyktige og effektive terminaler» mellom havneselskapet og operatørene.

På side 2, som ABC Nyheter har fått, listes det opp fire alternativer.

Det første er «Forhandlingsveien». Alternativ 2 er «Samfunnsmessig påvirkning for lettere å få en avklaring». He er ett av punktene at «Det skrives et brev som på mest mulig objektiv måte forklarer hvorfor fortrinnsretten til bryggearbeiderne gjør det vanskelig å nå målet om mer gods på sjø.»

Artikkelen fortsetter under annonsen

Alternativ 3 har den talende tittelen «Obstruksjonsveien - hvordan kan vi obstruere slik at bryggearbeiderne vil endre seg.»

Med Venstres Bernt Stilluf Karlsen som leder og en Ap-representant som nestleder, har Oslo Havn KF også sørget for å sette bort driften av hele hovedstadens containerhavn til det tyrkiske selskapet Yilport - i 20 år. Yilport ønsker ikke å ha noe forhold til Norsk Transportarbeiderforbund og dets medlemmer.

I alle disse konfliktene har bryggearbeiderne undret seg over at LO-ledelsen ikke har grepet inn med støtte.

Les også: Stilluf Karlsen påberoper seg LO mot aksjonerende havnearbeidere