Ap-veteran tror Jensen fusker med flyavgiften

Ap-representant Lisbeth Berg-Hansen (til venstre) mener at finansminister Siv Jensen (Frp) med vilje har regnet feil om flypassasjeravgiften.
Ap-representant Lisbeth Berg-Hansen (til venstre) mener at finansminister Siv Jensen (Frp) med vilje har regnet feil om flypassasjeravgiften. Foto: Ole Gunnar Onsøien / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Finansminister Siv Jensen (Frp) har beregnet effekten av flypassasjeravgiften til en halv milliard kroner lavere enn hva som faktisk vil bli krevd inn, mener Ap-representant Lisbeth Berg-Hansen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den tidligere fiskeriministeren fra Nordland sitter nå i finanskomiteen for Arbeiderpartiet. Hun reagerer på at regjeringen anslås et proveny på flypassasjeravgiften på 1,5 milliarder kroner, mens luftfartsbransjens beregninger ender på litt over 2 milliarder kroner.

Lavt med vilje

– Jeg tror ikke de har regnet feil i Finansdepartementet. Så dårlige kalkulatorer har de ikke. Jeg tror at provenyet er satt en halv million kroner for lavt i et forsøk på å skjule noe av den store økonomiske belastningen denne avgiften vil påføre norske bedrifter i distriktene, sier Berg-Hansen til NTB.

Hun legger til at «dette er en spekulasjon fra min side», men sier i samme åndedrag at hun kjenner Finansdepartementet så godt at hun ikke klarer å forestille seg at de har bommet på regnestykket.

Les også: Naturvernforbundet om flyavgiften: – Hva er det egentlig Ap holder på med?

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Forretningsfolk

Berg-Hansen viser til høringsuttalelser fra bransjen, der det gjennomgående fremgår at provenyet er beregnet til noe over 2 milliarder kroner.

– Da er det fristende å gjette hvorfor Finansdepartementet opererer med 1,5 milliarder kroner. En halv milliard er jo fryktelig mye penger. Og vi vet at avgiften vil ramme hardt i distriktene – der de reisende stort sett enten består av forretningsfolk eller personer som skal på sykehus. Så i en krevende tid der vi virkelig trenger bedriftene i distriktene, kan ikke dette forklares på noen annen måte enn at man ikke ønsker at det reelle tallet skal komme fram, sier Berg-Hansen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: NHO: Flyseteavgiften vil gi store skadevirkninger

Konkurransevridende

Konkurransetilsynet uttalte tidligere denne uken at flyseteavgiften må utsettes fordi den vil virke konkurransevridende.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Høringsuttalelsen fra Avinor illustrerer det samme poenget. Her vises det til at en reise fra Hammerfest til Oslo via Tromsø enten kan foretas som en sammenhengende reise, noe som gir 88 kroner i avgift, eller med tre selskaper – noe som gir en samlet avgiftsbelastning på 256 kroner.

Statsminister Erna Solberg (H) og finansminister Siv Jensen (Frp) har begge slått fast at avgiften vil bli innført – og at det i høringsrunden nå kun er snakk om å justere på utformingen av den.

Regjeringens plan er å innføre flyseteavgiften fra 1. april, i tråd med budsjettforliket med Venstre og KrF.

Les også: Skei Grande: – Bonus om vi blir kvitt Ryanair fra norske flyplasser