Dagbladet er nominert til versting-pris
Ungdomsorganisasjonen Press mener at Dagbladet er en av aktørene som er best til å få ungdom til å føle seg verst.
Redd Barnas ungdomsorganisasjon, Press, deler for sjette år på rad ut årets Gullbarbie. Prisen går til den aktøren som er «best på å få ungdom til å føle seg verst». Foreløpig ligger Dagbladet an til å vinne den pinlige prisen.
Nominert frem av ungdom
— Vi mener at det er viktig at barn og unge selv gir en streng beskjed til reklame- og medieaktører om at de må skjerpe seg. Forskning viser at det er en sammenheng mellom kroppspress og reklame. Prisen skal ansvarliggjøre aktører som har stor innvirkning på barn og unges liv, sier leder i Press, Karoline Steen Nylander, til ABC Nyheter.
Aktørene nomineres frem av ungdom selv, og tildeles dem som gjennomgående spiller på ensidige og uoppnåelige skjønnhetsidealer, seksualisering og gammeldagse kjønnsroller for å selge produkter.
Les også: — Victoria´s Secret har årets verste reklame
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenFørste gang en medieaktør er nominert
2016 blir det første året hvor en medieaktør er nominert til prisen.
I år er Dagbladet nominert sammen med Brun og Blid og Proteinfabrikken. Press begrunner dette med at grensene mellom redaksjonelle og kommersielle saker begynner å viskes ut i mediene.
— Dagbladet er nominert på grunn av forsider som ikke spiller på virkeligheten. Avisen har et utbredt bruk av seksualisert stoff på forsider, et usunt fokus på kropp og bruker ofte samme type illustrasjonsbilder i en usaklig sammenheng, sier Steen Nylander til ABC Nyheter.
Les også: Redd Barna Ungdom raser mot TV 2
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenFøler seg ikke truffet
Foreløpig har 10.000 ungdommer stemt på den aktøren de mener er «best» på å gi dem dårlig selvtillit. Av de tre nominerte ligger Dagbladet best an til å stikke av med prisen, som deles ut onsdag.
Dagbladets politiske redaktør, Geir Ramnefjell, uttalte mandag under et intervju med Dagsnytt atten at avisen ikke føler seg truffet av nominasjonen.
Artikkelen fortsetter under annonsen— Vi føler oss ikke truffet, og synes kampanjen virker tilfeldig. Jeg vil påstå at dette er et ganske bredt fenomen utover hele media, sier Ramnefjell til NRK.
— Andre aviser kunne også fortjent en smekk, men ungdom reagerer spesielt kraftig på Dagbladet. Dette er på grunn av plasseringen av avisen i det offentlige rom, men også fordi seksualisering forekommer oftere på deres forsider enn andres, sier Steen Nylander.
Tidligere har blant andre Russedress, Elevkalenderen, Victoria´s Secret og Diesel fått tildelt en Gullbarbie. Organsisasjonen opplever at de norske aktørene har vist et endret mønster etter tildelelse av prisen tidligere år.