Halve flåten til Hurtigruten skal få landstrøm

Hurtigruteskipet Kong Harald legger blir det første som får mottak for landsstrøm. Foto: Marianne Løvland / NTB scanpix
Hurtigruteskipet Kong Harald legger blir det første som får mottak for landsstrøm. Foto: Marianne Løvland / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hurtigruten skal installere mottakssystem for landstrøm på halve flåten – men det hjelper lite før havnene nord for Bergen får på plass landstrømanlegg på land.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dermed kommer det fortsatt til å bli sluppet ut dieseleksos fra strømaggregater når Hurtigrute-skipene ligger i havn inntil videre. Så langt er det bare Bergen og Tromsø som har startet landstrømutbygging i havnene. Verken Trondheim, Ålesund, Kirkenes eller Bodø har slike planer.

– Vi ser at vi har et ansvar for å seile så miljøvennlig som mulig i de sårbare områdene vi seiler i. Det er hovedgrunnen til at vi har tatt denne beslutningen, sier konsernsjef i Hurtigruten, Daniel Skjeldam til NRK.

Først ut er MS Kong Harald, som får strømmottak. I løpet av 2016 kan seks skip, halvparten av flåten som går langs norskekysten, ha fått installert landstrøm om bord.

Les også: Drømmer om strømdrevet hurtigrute