Vei- og togløsning til 33 milliarder i Hordaland

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (til venstre) og daværende statssekretær Bård Hoksrud på befaring etter raset som gikk på E16 i Vaksdal i mai i år. Solvik-Olsen legger vekt på bedre sikkerhet når nye E16 skal bygges.
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (til venstre) og daværende statssekretær Bård Hoksrud på befaring etter raset som gikk på E16 i Vaksdal i mai i år. Solvik-Olsen legger vekt på bedre sikkerhet når nye E16 skal bygges. Foto: Marit Hommedal / NTB scanpix

Regjeringen går inn for det såkalte K5-alternativet til 33 milliarder kroner for vei og tog i Hordaland. En «Rolls-Royce»-løsning, mener samferdselsministeren.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Avgjørelsen – som omfatter E16 og Bergensbanen/Vossebanen – ble kunngjort av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) og næringsminister Monica Mæland (H) i Indre Arna i Bergen tirsdag.

Vakker, vill natur

– Dette er en strekning som på grunn av vår vakre, ville natur er fantastisk å oppleve, men ikke fullt så fin å kjøre, sier samferdselsministeren.

Alternativet innebærer blant annet at reisetiden med bil mellom Voss og Bergen kuttes fra 72 til 46 minutter. For tog blir tiden mer enn halvert, fra 63 til 24 minutter. Alternativet legger vekt på å korte inn kjøreavstander, øke kapasiteten og bedre sikkerhet.

Samferdselsministeren understreker at saken har vært komplisert. Han har vært i regionen en rekke ganger de to siste årene på befaring og for å diskutere saken.

Når byggingen skal starte, er ikke kjent, men regjeringen tar sikte på å prioritere penger til strekningen Arna-Stanghelle i arbeidet med Nasjonal transportplan (NTP) 2018-2029.

Les også: Regjeringen gir klarsignal til Ringeriksbanen

Ekstern konsulent gikk imot

Både Jernbaneverket og Statens vegvesen har anbefalt K5, mens en ekstern konsulent har konkludert med at det ikke var nødvendig med så store tiltak, verken for bane eller vei. Uenigheten gjorde at Samferdselsdepartementet gikk gjennom prosjektet igjen.

– Når vi har landet på K5, er jeg trygg på at vi har valgt det beste konseptet. Vi må legge til grunn en løsning som fungerer over flere generasjonen, sier samferdselsministeren.

Ordfører Hans Eirik Ringkjøb (Ap) i Voss kommune berømmer regjeringen for et «djervt valg», skriver næringslivsavisa Vest24.

– Det er en ny start, og dere tar dette på alvor, det berømmer jeg dere for. Jeg sov dårlig i natt, men det var fordi jeg gledet meg, sier ordføreren direkte til samferdselsministeren.

Rolls-Royce-løsning

Solvik-Olsen omtaler løsningen som en «Rolls-Royce».

– Ikke fordi den er luksuriøs, men den er veldig kostbar, sier han.

Ifølge NRK innebærer K5– løsningen åtte lange tunneler for både vei og bane, og tunnelene skal fungere som rømningsveier for hverandre. Blant annet blir det ny firefeltsvei mellom Arna og Trengereid, samt tofeltsvei videre til Voss. For jernbanen blir det nytt dobbeltspor på strekningen Bergen-Voss. (©NTB)

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus