– Et ganske alvorlig angrep på rettighetene til forbrukerne
EU har foreslått nye regler som gir kortere reklamasjonsfrist når varene er kjøpt på nett enn når de er kjøpt i butikk.
Om man kjøper for eksempel en vaskemaskin er det i dag er det fem års reklamasjonsfrist uavhengig av om den er kjøpt på nett eller i butikk. Det EU har foreslått er at man skal få to års reklamasjonsfrist om varen er kjøpt i en nettbutikk, men fem år dersom varen er kjøpt i en fysisk butikk, melder NRK.
Dette får direktør i forbrukerpolitisk avdeling i Forbrukerrådet, Audun Skeidsvoll, til å reagere. Han mener det er et ganske alvorlig angrep på rettighetene til forbrukerne, når man får andre rettigheter hvis man handler på nett enn man får hvis man handler fysisk i butikk.
Les også: Slik blir netthandelen trygg
Frykter dårlig kvalitet
I tillegg til at to forskjellige regelverk vil forvirre, frykter Forbrukerrådet at en konsekvens vil være at produkter som fås kjøpt på nett, blir dårligere.
– Ingen produsenter vil lage varer de må erstatte etter to år i dag, men det kan nå forandre seg. Kvaliteten vil helt klart bli dårligere, sier Skeidsvoll til NRK.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLes også: Ukehandel fra sofaen? Vi sjekket prisene
– Dårlig løsning for norske forbrukere
Også forbrukerminister Solveig Horne mener forslaget svekker forbrukernes rettigheter. Politisk rådgiver Ronny Røste, ved Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet, sier til NRK at ministeren har vært i Brussel og skrevet under på en felles uttalelse mot forslaget.
Forslaget skal behandles i desember, og Røste mener det er vanskelig å si om de vil få gjennomslag.
– Vi håper og tror at EU ser at dette er en dårlig løsning for norske forbrukere, sier han til NRK.
Les også: Svindel på netthandel mer enn doblet