Indonesia: Mannskapets handlinger bak AirAsia-styrt

Kister med levninger etter flyofre bæres til et militært transportfly på flyplassen i Pangkalan Bun 2. januar i år. En omfattende leteaksjon pågikk i flere måneder etter flykatastrofen i Javasjøen.
Kister med levninger etter flyofre bæres til et militært transportfly på flyplassen i Pangkalan Bun 2. januar i år. En omfattende leteaksjon pågikk i flere måneder etter flykatastrofen i Javasjøen. Foto: Darren Whiteside / Reuters

Flybesetningens handlinger bidro til at AirAsias passasjefly styrtet i Javasjøen i fjor, ifølge indonesiske etterforskere. Alle 162 om bord omkom.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

En varig feil i flyets flykontrollsystem, som hadde gitt utslag 23 ganger før katastrofen, var bakteppet for flystyrten. Feilen førte først til at flygerne koblet fra autopiloten i forsøket på å håndtere situasjonen, som oppsto i stormfullt vær.

Mannskapets videre håndtering førte til at flygerne mistet kontrollen over maskinen, ifølge den endelige rapporten fra det indonesiske etterforskningsteamet, nesten ett år etter katastrofen.

Les også: Savnet fly funnet i Indonesia

En komponent i flyets såkalte sidestyringssystem var sprukket, noe som fikk flyets systemer til å sende gjentatte advarsler til flygerne. Etter den fjerde advarselen slo pilotene av deler av flyets kontrollsystem i et forsøk på en omstart. Dermed ble autopiloten slått av. Besetningen håndterte situasjonen dårlig, fastslår etterforskerne.

– Det førte til en manglende evne til å kontrollere flymaskinen, noe som fikk flyet inn i et langvarig tap av løfteevne som flyets mannskap ikke var i stand til å gjenopprette, heter det i en pressemelding fra Indonesias nasjonale transportsikkerhetskomité mandag.

Flyet av typen Airbus A320 styrtet før det var halvveis i den to timer lange ruten fra Surabaya i Indonesia til Singapore 28. desember i fjor.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus