Seks av ti stryker på ny EU-kontroll

Nye regler gjør at flere stryker på EU-kontrollen, og den periodiske inspeksjonen av personbilen har også blitt dyrere.
Nye regler gjør at flere stryker på EU-kontrollen, og den periodiske inspeksjonen av personbilen har også blitt dyrere. Foto: Frank May / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

I sommer ble EU-kontrollen av biler skjerpet, og nå stryker enda flere. Hele seks av ti kjøretøy må tilbake for etterkontroll.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I sommer ble antallet kontrollpunkt i EU-kontrollen nesten doblet.

Og effekten er klar - nå stryker nesten 60 prosent av alle biler som er inne til periodisk kjøretøykontroll, forteller Trønder-Avisa.

– Flere feil krever nå etterkontroll, bekrefter Leif Magne Halvorsen ved Vegdirektoratets seksjon for tilsyn og kontroll, til ABC Nyheter.

Etterkontroll øker

Antallet personbiler som nå ikke blir godkjent ved framvisning økt fra 48,5 til 55,8 prosent på landsbasis. Disse må nå tilbake for etterkontroll.

Overingeniør Leif Magne Halvorsen i Vegdirektoratet sier årsaken er at flere tidligere kontrollpunkt er splittet opp, samt at det er innført en rekke nye sjekkpunkt for el-biler i samarbeid med DSB (Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap).

– Det fører til at trafikksikkerheten blir bedre når feil ved kjøretøy oppdages og utbedres, mener han.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I sommer ble det kjent at totalt 117.400 biler ikke var EU-godkjent, og sto i fare for å bli avskiltet. Vegvesenet uttrykte da bekymring og sa mange kjører rundt i kjøretøy i dårlig teknisk stand.

Les også: Se hva Statens vegvesen stoppet på Svinesund

Inkludert de som ikke har betalt forsikring, årsavgift eller omregistrering eller av andre grunner har havnet på Vegvesenets lister for avskilting, så var det i sommer hele 321.000 som skulle miste skiltene.

Blir også dyrere

Tidligere tok EU-kontrollen av en personbil om lag en halv time, men de nye reglene har doblet dette. Det innebærer også at verkstedene tar seg mer betalt.

Trønder-Avisa skriver at med de nye reglene har prisen økt fra 590 til 890 kroner - og i tillegg kommer så 200 kroner for en etterkontroll.

Les også: Vegvesenet satt en stopper for busstoppet

Leif Magne Halvorsen i Vegdirektoratet er enig i at det nok vil kunne oppleves som noe mer tungvint, samt at det kan bli dyrere for den enkelte bileier som må fremvise bilen til etterkontroll.

– Men har man bilen i orden, så er jo ikke de nye kravene noe problem, mener han.