Kabotasje kan gi sosial dumping for lastebiler og busser:

Rødt hudfletter Frp for å svikte norsk transportbransje i EU-strid

– Hvorfor går Frp i opposisjon ut som lastebilnæringas venner uten å ville gjennomføre det når de faktisk får makt til å gjennomføre sin politikk?

KABOTASJE-GLID: I 2012 foreslo Bård Hoksrud (til venstre) å oppheve EUs kabotasjelov i Norge. Da han ble statssekretær for Ketil Solvik-Olsen, gikk han og Frp bort fra det. Foto: Marit Hommedal / NTB scanpix

KABOTASJE-GLID: I 2012 foreslo Bård Hoksrud (til venstre) å oppheve EUs kabotasjelov i Norge. Da han ble statssekretær for Ketil Solvik-Olsen, gikk han og Frp bort fra det. Foto: Marit Hommedal / NTB scanpix

Hva er kabotasje?

Kabotasje er transport mellom steder i en annen stat enn det transportøren hører hjemme.

Kabotasje er forbudt - i utgangspunktet.

EU liberaliserer imidlertid transportsektoren med regler som åpner for kabotasje med visse begrensninger.

Klimautslipp er begrunnelsen for EUs kabotasjeregelverk. Det gir utenlandske transportører rett til å utføre inntil tre innenlandske transportoppdrag etter at de har kjørt gods eller busspassasjerer fra utlandet til Norge.

Sosial dumping: I virkeligheten opplever bransjen, fagbevegelsen og myndighetene i flere land at ordningene fører til sosial dumping og konkurranse fra selskaper som bruker dårlig teknisk standard.

Les mer om EUs kabotasjeregelver hos europalov: Om bussbransjen og om godsbransjen. 

Les om kabotasje hos regjeringen

Les om kabotasje hos Norges Lastebileier-forbund

Spørsmålet kommer fra Rødts faglige leder Anders Evenstuen.

Han mener Frp har sviktet i kampen mot uholdbare forhold som brer om seg i norsk turbuss- og godstransport på vei. Mye av det norske markedet er overtatt av utenlandske operatører med lavlønte sjåfører og dårligere arbeidsforhold enn standarden i Norge - som følge av et EU-direktiv.

I 2012 fikk det Fremskrittspartiet til å foreslå forbud mot dette fenomenet, kalt kabotasje (se faktaboks). Da var de i opposisjon i Stortinget.

Selv statlige Posten har skaffet seg et lastebilselskap i Slovakia, Bring Trucking, som aktivt utnytter de lovlige mulighetene til å drive frakt internt i Norge.

Les også: Statlige Posten kjører gods i Norge med sitt eget slovakiske lastebilselskap

– Nå har Frp i to år hatt samferdselsministeren uten tegn til å følge opp det de mente i opposisjon, anklager Rødts faglige leder Anders Evenstuen.

Ifølge Evenstuen har EUs kabotasjedirektiv ført til sosial dumping i norsk transportbransje, noe både bransjen, fagbevegelsen og samtlige partier er enige i.

– Hvorfor i all verden sa Frp at de ønsket å stoppe kabotasjekjøring i Norge, når de ikke mente det? spør Evenstuen.

– Når de faktisk får makta, legger Frp det bort og vil ikke gjennomføre forbud mot kabotasje, sier Evenstuen til ABC Nyheter og lister opp:

12. juni 2012: Bård Hoksrud, Robert Eriksson og andre Frp-politikere foreslår å oppheve EUs kabotasjeregler umiddelbart.

18. april 2013: Bård Hoksrud ønsker seg finske regler for kabotasje, som begrenser det mer enn norske regler.

26. januar 2014: Bård Hoksrud er blitt statssekretær og vil verken ha forbud eller finsk løsning for kabotasje.

Regjeringen snakker kabotasje med EU

EØS-LOJALE: – Frp visste om EØS-avtalen da de var i opposisjon også. Nå er det viktigere for dem å ikke utfordre EØS, sier Rødts faglige leder Anders Evenstuen. Foto: Thomas Vermes / ABC Nyheter

–  Hvorfor har ikke regjeringen gjort det du ønsket i opposisjon, Bård Hoksrud?

– Greia er jo at det ikke er fullt så enkelt. Vi har EU-direktiver vi må forholde oss til. Så fins det alltid et handlingsrom innenfor EØS-avtalen. Spørsmålet er hvor stort det er. Noe av grunnen til at vi ikke er i mål ennå, er at vi fortsatt har dialog med EU om temaet, sier Hoksrud til ABC Nyheter.

Hoksrud var Ketil Solvik-Olsens statssekretær i Samferdselsdepartementet. Nå har Frp-politikeren gått over til å bli helsepolitiker på Stortinget, men følger fortsatt aktivt med på kabotasje-striden.

– Allerede i sitt første år satte regjeringen i gang mange tiltak, blant annet fire ganger så mange kontroller. Det førte til at fem ganger så mange utenlandske biler ble holdt tilbake, forteller Hoksrud.

– Vi jobber også for å få EU til å gå med på krav om vinter-førerkort og kompetanse for å kjøre her. Vi har også innført en obligatorisk bombrikke for utenlandske vogntog og busser, som sikrer betaling av bompenger og eventuelt bøter. De som ikke har brikke, får høye bøter, legger han til.

– Ingenting på plass

– Det å kjøre kabotasje er blitt et eget forretningsområde , stikk i strid med intensjonen, sier administrerende direktør Geir A. Mo i Norges Lastebileier-forbund til ABC Nyheter.

– Internasjonale firmaer har egne flåter utplassert i ulike land for å ta for seg dette markedet, legger han til.

Mo konstaterer at det er vanskelig for ett land å «stoppe EU» så lenge en er medlem av det indre marked.

– Det handler mer om å begrense og klarere tolkninger.

– Hjelper det at norske myndigheter har gjort det obligatorisk for alle vogntog som krysser grensa, å ha norsk elektronisk bompengebrikke?

– Brikken er obligatorisk, men betalingen er det ikke. Man kan sende en faktura til ett eller annet selskap ute i Europa. Så kan de fremdeles i realiteten betale eller la være. Oppfølgingen er dessverre mangelfull. Det er dessverre også kontrollen med selve brikken, svarer Mo.

– Vi har sagt at brikken må knyttes opp mot kredittkort, bankgaranti eller en annen form for garanti. Men det har vi dessverre ikke fått myndighetene med på foreløpig.

– Så ble det sagt at de som ikke betaler, etter hvert vil bli stoppet. Det tror vi knapt har skjedd. Det finnes ikke noe apparat på plass som kan fange dem opp. Nå er også det såkalte «Grindgutprosjektet» som skulle rydde opp i mye av dette, skrinlagt. Vi venter utålmodig på fortsettelsen, sier Geir A. Mo.

Vil ikke utfordre EU, slik Finland gjør

– Bransjen mener at obligatorisk bombrikke ikke har noen virkning så lenge det ikke er garanti for betaling. Hva sier du til det, Bård Hoksrud?

– Nei, men det jobber man med på spreng.

– Er situasjonen i det norske transportmarkedet god nok nå?

– Det er fortsatt bekymringsfullt at mange ikke følger regelverket. Det er et alvorlig problem at en del kjører inn i Norge uten å ha med seg varer, eller har med seg noen få paller, og så kjører internt i Norge, svarer Frp-politikeren.

– Hensikten med EUs kabotasjedirektiv var at man av hensyn til klima og miljø ikke skulle ha tomkjøring. Dessverre har det blitt misbruk, spesielt fra østeuropeeres side, legger han til.

– Du foreslo også en «finsk» løsning. Ville ikke ordningen som er gjennomført i EU-landet Finland vært bedre enn det vi har i dag?

– Problemet med den finske løsningen er at den utfordrer EU. Man ville være litt forsiktig med å gjøre det her, sier Bård Hoksrud.

– Men finnene har fortsatt med sin ordning. Jeg følger fortsatt nøye med på den finske modellen, sier han.

– Frp vil ikke legge seg ut med EØS-avtalen

– Rødts faglige leder Anders Evenstuen har sett på uttalelsene fra Frp om kabotasje opp gjennom årene, og mener dere har gjort en faneflukt av hensyn til EØS-avtalen?

– Jeg opplever ikke det er noen faneflukt i det hele tatt. Jeg syns det er rart at man skal kritisere det partiet som har gjort mer enn noen andre for å få bukt med kabotasje-problemene, sier Bård Hoksrud.

– Rødt bommer litt, for prosessene med EU må få lov til å gå. Det betyr at vi kan få til gode løsninger for norsk transportbransje. De diskusjonene ville den forrige regjeringa dessverre ikke ta. Det er viktig å være der hvor beslutningene blir fattet.

– Foreløpig har ikke tingene kommet lenger. Ministeren har gjort veldig mye bra for å utnytte handlingsrommet som er der. Og vi er ikke alene om å ha problemet. Kabotasjedirektivet blir nå diskutert i EU, og vi er aktivt med på å påvirke diskusjonen, sier han.

Rødts Anders Evenstuen er ikke fornøyd med den forklaringen.

– Hvorfor går de ut som lastebilnæringas venner uten å ville gjennomføre det når de kommer i posisjon? spør han.

– Frp kjente til EØS-avtalen også da de gikk inn for å forby kabotasje. Men partiet vil tydeligvis moderere kravene sine framfor å utfordre EØS-avtalen, sier Evenstuen.

– Rødt er for å forby kabotasjekjøring. Men vi akter å gjennomføre det også om vi får anledning til det.

Da Frp i 2012 foreslo å sette EU-reglene for kabotasje ut av kraft, ble de nedstemt ikke bare av Arbeiderpartiet, Høyre og KrF, men også EØS-skeptikerne SV og Sp.

Hva er kabotasje?

Kabotasje er transport mellom steder i en annen stat enn det transportøren hører hjemme.

Kabotasje er forbudt - i utgangspunktet.

EU liberaliserer imidlertid transportsektoren med regler som åpner for kabotasje med visse begrensninger.

Klimautslipp er begrunnelsen for EUs kabotasjeregelverk. Det gir utenlandske transportører rett til å utføre inntil tre innenlandske transportoppdrag etter at de har kjørt gods eller busspassasjerer fra utlandet til Norge.

Sosial dumping: I virkeligheten opplever bransjen, fagbevegelsen og myndighetene i flere land at ordningene fører til sosial dumping og konkurranse fra selskaper som bruker dårlig teknisk standard.

Les mer om EUs kabotasjeregelver hos europalov: Om bussbransjen og om godsbransjen. 

Les om kabotasje hos regjeringen

Les om kabotasje hos Norges Lastebileier-forbund

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter.

Her finner du regler for kommentering.

Tor Strand, redaktør

Diskuter artikkelen her:

comments powered by Disqus

Hva kan vi bli bedre på?

Dine synspunkter er viktige i vårt kontinuerlige arbeid med å forbedre Startsiden. Derfor ber vi deg bruke cirka 3 minutter på en kort spørreundersøkelse.

Ja, jeg kan delta
Nei takk

Hilsen oss i Startsiden