EU-kommisjonen inn i norsk havnearbeiderstrid:Slår fast at bryggesjauernes rett til jobb bryter EUs lover
EU-retten tillater ikke aksjoner for å bevare bryggearbeideres enerett til lasting og lossing i norske havner, slår EU-kommisjonen og overvåkingsorganet ESA fast.
Norske bryggearbeidere som kjemper for å beholde jobben i norske havner, får nå det mektige EU- og EØS-systemet mot seg.
I forbindelse med en rettssak som verserer i Høyesterett mellom Norsk Transportarbeiderforbund og shippingselskapet Holship Norge, kommer både EU-kommisjonen og EFTAs overvåkingsorgan ESA med en klar konklusjon til hva Høyesterett bør mene:
De varslede boikottaksjonene forbundet har varslet for at bryggearbeiderne i Drammen havn skal få tilbake jobben, er ulovlige etter EUs lover.
Det går fram av et brev fra ESA til EFTA-domstolen 18. august, og et brev EFTA-domstolen fikk fra EU-kommisjonen 6. august, som ABC Nyheter har fått innsyn i.
Les også: Ap-topper var med på å overlate Oslos containerhavn til tyrkiske Yilport
– En EØS-overraskelse for LO
– Havnearbeiderne i Norsk Transportarbeiderforund har fått motstand i EU-Kommisjonen, som kan lede til viktige endringer ved norske havner, sier advokat Nicolai Skarning, som fører saken for Holship, til ABC Nyheter, og legger til:
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– Saken kan skape problemer for LO dersom EØS-retten nå tilsidesetter norsk tariffavtale som er fremforhandlet av LO. Dette hadde nok ikke mange tenkt seg da EØS-avtalen ble inngått.
Transportarbeiderforbundets leder Roger Hansen har vondt for å tro at Høyesterett vil ta hensyn til uttalelsene fra Kommisjonen og ESA.
– Det de sier, er stikk i strid med hva som er anerkjent i Norge. Det er komisk at de hevder at en tariffavtale ikke er en tariffavtale. Vi har tro på at Høyesterett i Norge skjønner systemet, sier Hansen til ABC Nyheter.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenHan påpeker at bryggearbeidernes tariffavtale som sikrer dem enerett til lossing og lasting, hviler på en ILO-konvensjon.
– I Norge er ILO-bestemmelsen gjennomført i form av tariffavtaler for å ivareta havnearbeideres utsatte posisjon. Jeg tviler på at noen nede i Brussel kan tilsidesette ILO-konvensjoner, sier Hansen.
Artikkelen fortsetter under annonsenLes også: FN: EU-juss bryter med fagforeningers rettigheter
– Bryter flere EU-regler
EU-kommisjonen skriver at aksjoner for å tvinge Holship til å bruke de lokale bryggerarbeiderne i Drammen havn, er et brudd på EØS-avtalens artikkel 54 om misbruk av dominerende posisjon i markedet.
Aksjoner er også i strid med EØS-avtalens artikkel 31, som er en kopi av EU-traktatens artikkel 49, om fri etableringsrett, skriver Kommisjonen i det 24 sider lange notatet.
Kommisjonen påpeker også at det er et unntak i EØS-avtalens konkurranselov, som dreier seg om respekt for tariffavtaler. Men de er gjelder ikke en tariffavtale som forutsetter at laste- og losseoppgaver blir tillagt én virksomhet.
Les også: Dette forutsatte LO for å si ja til EØS-avtalen
Høyesterett vil vite hva den skal mene
Kommisjonens utspill er utformet for å gi EFTA-domstolen råd om hva den bør gi som råd til Norsk Høyesterett, i saken som verserer mellom Holship og Transportarbeiderforbundet.
Artikkelen fortsetter under annonsenDet hele startet nemlig med at norsk Høyesterett ba EFTA-domstolen om en vurdering av hvordan Høyesterett bør forholde seg i forhold til EUs lovverk.
ESAs oppgave er å sikre at Norge på grunn av EØS-avtalen overholder de samme lovene som eksisterer på EUs indre marked.
I sitt 36 sider lange dokument råder også ESA til at EFTA-domstolen skal komme til samme konklusjoner som det EU-kommisjonen mener.
Skulle Høyesterett komme til en annen konklusjon enn ESA og EU, kan saken ankes til endelig behandling i EFTA-domstolen, som Stortingets flertall har tillagt siste ord i alle saker som omfattes av EØS-avtalen.