Meny

Ap i Tromsø har brukt 150.000 kroner på «redigert skryt»

FOLKELIG FYR: - Noen ganger tenker jeg med meg selv at nå er du i overkant folkelig, sier ordførerkandidat Jarle Aarbakke i kjøpeportrettet. Dette er en skjermdump fra medier24.com fra før saken torsdag ettermiddag ble merket med at Arbeiderpartiet hadde betalt for den.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Tromsø Arbeiderparti har brukt 150.000 kroner på PR-videoer og kjøpeportretter med sine to toppkandidater i regionavisen Nordlys. I tillegg har de fått hjelp av reklamebyrået Try, som Ap sentralt har betalt.

Justis- og beredskapsminister Anders Anundsen (Frp) er ikke alene om å lage videoer før valget. Arbeiderpartiet har fått prisvinnergrossist og Jens Stoltenbergs nære venn Kjetils Trys reklamebyrå til å lage flere for sine toppkandidater.

Aps totale valgkampbudsjett for 2015 er 15,5 millioner kroner.

Det omfatter produksjon og distribusjon av materiell i blant annet nettaviser og utendørsplakater.

– Men det viktigste vi gjør sentralt i kommune- og fylkestingsvalgene er at vi lager et rammeverk lokallagene kan tilpasse sine toppkandidater, sier kommunikasjonssjef i Arbeiderpartiet Pia Gulbrandsen til ABC Nyheter.

Try har laget to videoer med Ap-leder Jonas Gahr Støre, samt med byrådslederkandidatene i Bergen, Stavanger og altså Tromsø.

Les også : Avisbrann var humor, skrytevideo er informasjon

Les ansvarlig redaktør Anders Opdahls kommentar til Ap-reklamen og generalsekretær i Norsk presseforbund Kjersti Løken Stavrums reaksjon:

– Pressens troverdighet står på spill

Tøfler og lunt smil

I flere måneder har Nordlys’ nettlesere kunnet se og lese dem: Hjertevarme og nære portrettintervjuer med Aps ordførerkandidat Jarle Aarbakke og byrådslederkandidat Kristin Røymo – illustrert med private familiebilder og videoer, der de åpenhjertig forteller om sitt engasjement.

Aarbakke må imidlertid svare på noe som muligens kan oppfattes som kritikk: Sønnen sa en gang at han bare er «middels folkelig» – så legen, professoren og den tidligere rektoren ved Universitetet i Tromsø argumenterer så godt han kan for det motsatte.

– Jeg har jo møtt folk i de utrolige situasjoner i livet (her er ser vi et jovialt stillfoto av ham og partileder Jonas Gahr Støre), så jeg mener jo sjøl at jeg er utrolig folkelig, sier Aarbakke idet filmen zoomer inn på de slitte, folkelige Husfliden-tøflene hans.

TØFFELHELT: Jarle Aarbakkes tøfler står sentralt i kjøpeportrettet av ham laget av Nordlys Lab. Foto: Skjermpdump Nordlys

– Noen ganger tenker jeg med meg selv at nå er du i overkant folkelig, sier Aarbakke i intervjuet, der han deler ut roser og forklarer ting med et «lunt smil» og «stille» forteller om da datteren døde av kreft.

Føling i fjæra

Byrådslederkandidat Kristin Røymo avbildes smilende i Tromsø sentrum, og vil du ha henne til å le hjertelig, skal du bare beskylde henne for å være sint.

– Klart jeg blir sint noen ganger. Jeg blir sint når jeg opplever urettferdighet, det er jo derfor jeg er politiker. Jeg blir sint på vegne av de som blir fratatt rettighetene sine, som vaskerne i kommunen. Men jeg er heldigvis ikke en sint person.

FORSIDEDAME: Kristin Røymo på fronte av Nordlys.no sammen med annet redaksjonelt stoff. Her er stoffet tydelig merket. Foto: Skjermdump Nordlys.no

Hun er opptatt av barn og raushet, har dratt fisk med bestefaren, vært alenemamma og giftet seg i sommer med Maria, som hun poserer lykkelig i fjæresteinene sammen med på bryllupsdagen. Hun er alltid trygg på at det hun og Arbeiderpartiet vil er det beste.

– Ja, men ikke til det fanatiske. Jeg har en grunnleggende tro på den sunne fornuft, men i disse tider lar jeg meg overraske over at så mange med makt ikke bruker den, sier byrådslederkandidaten uten å nevne navn.

Kjøpt og betalt

Men det er ikke journalistene i Nordlys som har intervjuet politikerne – det er avisens eget reklamebyrå Nordlys Lab, som består av tre tidligere journalister og én med bakgrunn i markedsføring. Inntil torsdag var intervjuene usignerte, så ble de etter å ha ligget ut i lang tid plutselig tydelig merket med at innholdet var betalt av Arbeiderpartiet.

Innholdsmarkedsføring – eller content marketing – heter fenomenet, som er på full fart inn i kriserammede mediehus. Tromsø Ap er det aller første politiske partiet som har benyttet seg av dette.

– Vi synes det er en fremtidsrettet måte å gjøre ting på. Vi har begrensede midler, og måtte finne en måte å maksimere bruken på. Det er ingen andre i Nord-Norge som gjør det, sier fungerende leder Jarle Heitmann i Tromsø Arbeiderparti til ABC Nyheter.

Han sier de har markedsavdelingen i Nordlys som samarbeidspartner. De har laget intervjuene og videoen med Aarbakke. Røymos er laget av reklamebyrået Try.

– Det er et samarbeid vi har med partiet sentralt. Vi har betalt noe for filmen, men partiet sentralt har betalt mesteparten, opplyser Heitmann, men hverken han eller Gulbrandsen i Ap vil oppgi noen sum.

Les også: Prisen på skrytevideo: Fem politibetjenter i en uke

Redigert skryt?

150.000 kroner betaler Tromsø Ap Nordlys for produksjon og distribusjon. Tidligere brukte partiet avisannonser – og det kom ikke særlig rimeligere ut, ifølge Heitmann.

Oslos byrådslederkandidat Raymond Johansen tok denne uken til orde for å tillate politisk TV-reklame, som nå er forbudt. Det hadde ikke vært aktuelt for Tromsø Ap grunnet pris. Men de svært fornøyd med kjøpeportrettene.

– Ja, vi synes de er veldig fine. Det får vi tilbakemeldinger på. Vi får fortalt historien om kandidatene våre på en fin måte.

– Men det er ikke akkurat noe negativ der?

– Nei, det får du i et vanlig intervju med kritisk presse. Men vi har vært bevisst på i begge filmene at folk skal få vite om de litt negative sidene deres også, du har det med folkeligheten til Aarbakke. Og så tror folk at Kristin er sint. Vi adresserer mytene om dem.

– Er ikke dette strengt tatt redigert skryt?

– Det er Nordlys sin journalist, altså markedsavdelingens, som gjør intervjuet, han klarer å balansere det. Det hadde blitt et annet intervju om det redaksjonen i Nordlys gjorde det, sier Heitmann.

Les også: Lei negativ presse: Skryter av seg selv i 33 minutters offisiell video

Liker ikke Anundsen-videoen

– Det er ganske intimt. Ville de fortalt om slikt i et vanlig intervju?

– Det har litt å gjøre med settingen i sånne typer intervju. Man ville vært mer forsiktig å fortelle om nære ting i et intervju om politikk. Men skal du stille til valg, må du fortelle folk hvem du er. Da må man presentere seg sånn at våre velgere blir kjent med hvem som skal bli byrådsleder og ordfører. Vi er opptatt av å ha synlige kandidater. Jeg tror content marketing er noe veldig mange bruker ved valgene om to og fire år, sier Heitmann.

– Hva synes du om videoen justis- og beredskapsminister Anders Anundsen (Frp) nylig la ut på regjeringens hjemmeside?

– Han gjør noe helt annerledes enn oss. Vi har faktisk fått en som er journalist til å gjøre det. Han har selv intervjuet sine underordnede. Det bør ikke en statsråd gjøre. Jeg synes ikke filmen var bra heller. Men hvis all reklame er god reklame, er den bra, sier han ironisk.

Jarle Heitmann mener folk skjønner at de har betalt for innholdet.

– Folk skjønner at det er vi som har sponset og betalt for det. Det kan muligens gå utover troverdigheten til mediene, men jeg tror folk skjønner det fordi siden blant annet har vår logo, og de vet det er mye sponset innhold. Men: Jeg er for at det skal merkes, sier Aps fungerende leder i Tromsø.

Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus