Byelvene skal gjenåpnes til nytte og glede

Ved T-banestasjonen på Hasle i Oslo pågår et gjørmete byggeprosjekt. Det er Hovinbekken som skal opp i dagslys igjen – og det er ikke for moro skyld.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

– Kraftige regnskyll som plutselig forvandler bygatene til elver og plasser til dype dammer, er blitt en utfordring for Oslo. Årsaken til flomproblemene er at mange av de naturlige vannveiene er stengt inne i rør, asfalt og bebyggelse, forteller Tharan Åse Fergus, som er prosjektutvikler for «Vann i by» i Oslo.

– Gjenåpning av bekker og elver er blitt en svært viktig del av kommunens strategi for å håndtere overvann og er et ledd i tilpasning til et endret klima med mer kraftig regn, sier Fergus.

Hovinbekken

Av nyere prosjekter er gjenåpningen av Hovinbekken ved Teglverksdammen på Hasle og gjennom Ensjø. Her har Hovinbekken, som er en av Oslos større bekker, vært lukket siden 50-tallet. I disse dager tilrettelegger man for gjenåpning av bekken. Dessuten ledes takvann fra nye blokker inn mot de nye bekkeleiet, også for å ta unna når regnet plutselig høljer ned.

– Det er et nytt prosjekt med lite gammel bebyggelse. Derfor har vi kunnet se helhetlig på håndtering av overflatevann og bekkeåpning, sier Fergus.

– Her var det ingenmannsland, nå skal det bli brygge, benker, turveier og sildrende bekk. Dette området kommer til å yre av liv, tror byggeleder Beate Akselsen.

Artikkelen fortsetter under bildet

Teglverksdammen på Hasle er et av Teglverksdammen på Hasle er et av "Vann i by"-prosjektene som er i ferd med å ferdigstilles i hovedstaden. Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix

Høyere boligpriser

Begge understreker at dette er et viktig tiltak for å tilpasse seg klimaendringene, men at det i aller høyeste grad også kommer befolkningen til gode gjennom nye, attraktive friluftsområder.

– Vi har sett at boligprisene har steget på steder der man har åpnet bekker, og utbyggere her lokker med at Hovinbekken nå skal åpnes, legger Fergus til.

Les også: – La Oslofolket fiske laks

Fredrikstad og Trondheim

Ifølge FNs klimapanel vil økende temperatur på jorda føre til nye nedbørsmønstre og flom. At innestengte vannveier øker flomfaren er en kjent problemstilling i Kommune-Norge, og flere andre kommuner jobber med å gjenåpne bekkefar, deriblant Fredrikstad som har prosjekter for blant annet Veumbekken, og Trondheim som vurderer gjenåpning av flere bekker, blant dem Fredlybekken.

– I Drammen kommune ligger bekkene så utilgjengelig under bebyggelse at andre løsninger må til, som grønne tak og regnbed, sier landskapsarkitekt i kommunen, Marianne Dahl.

– Det er vedtatt at ingen nye bekker skal lukkes, understreker hun.

Les også: 11 europeiske byer som er verd å besøke - og en norsk elv

Mange skjulte elver

I Oslo er det mange som ikke vet at byen har så mange som ti elver. Årsaken er altså at elvene stedvis ligger godt skjult i rør under boligblokker, fortau og bilveier. Men med dagens klimaendringer merker befolkningen godt at noe er galt når vannet fosser i strie strømmer i bygatene, kumlokk åpner seg og badevann blir forurenset av kloakk.

– Når det regner kraftig, kan vi lett se hvor de gamle vannveiene har gått. Vannet følger de samme veiene, men ikke i naturlige bekkeløp. Da får vi mye overvann som gir oss store problemer, blant annet med oversvømmelser, sier Fergus, som forklarer:

– Ved kraftig regnskyll får rett og slett ikke alt vannet plass i rørsystemet under bakken.

Personvernpolicy