Vaksdal-ordfører: – Må forberede oss på katastrofe

Ordføreren i Vaksdal frykter en katastrofe i området der et stort ras gikk tirsdag ettermiddag. Både jernbanelinjen og E16 ble rammet av jordmassene. Foto: Hans Erik Ringkjøb (NTB scanpix)
Ordføreren i Vaksdal frykter en katastrofe i området der et stort ras gikk tirsdag ettermiddag. Både jernbanelinjen og E16 ble rammet av jordmassene. Foto: Hans Erik Ringkjøb (NTB scanpix)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Vaksdal-ordfører Eirik Haga er lettet over at ingen ble skadd i jordraset tirsdag ettermiddag. – Vi må forberede oss på at det kan skje en katastrofe, sier han.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Så mange som 5.000 biler passerer rasstedet hvert døgn. Jeg tror vi beredskapsmessig og mentalt må forberede oss på at det én dag skjer en katastrofe langs strekningen, sier Haga til Bergens Tidende.

E16 i det svært rasutsatte området i Vaksdal i Hordaland ble åpnet igjen natt til torsdag klokken 0.40, halvannet døgn etter at store jordmasser, vann og trær veltet over både jernbanelinjen og europaveien. Jernbanelinjen åpnet igjen allerede tirsdag kveld. Deler av linjen ble skånet på grunn av et overbygg.

Bakgrunn: Nytt ras stenger veien i Vaksdal igjen

Lettet

Ingen ble tatt av det 30– 40 meter brede raset. Men kort tid før hadde et tog passert rasstedet, mens et annet kjørte inn i jordmassene, uten at noen ble skadd.

– Nok en gang kan vi trekke et lettelsens sukk. Det gikk bra denne gangen også, sier ordføreren.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ifølge NRK har E16 på strekningen mellom Bergen og Voss vært stengt 40 ganger de siste 15 årene på grunn av ras. Raset tirsdag var den 22. gangen på 10 år at Bergensbanen ble stengt på grunn ras eller flom.

Les også: Bergensbanen åpnet igjen etter ras i Vaksdal

Sluttet å tro

Jernbaneverket og Statens vegvesen har laget en konseptvalgutredning for ny vei og bane mellom Bergen og Voss til 33 milliarder kroner. Analyseselskapet Oslo Economics mener imidlertid det ikke er samfunnsøkonomisk lønnsomt å gjøre noe med strekningen.

– Folk som bor langs veien og jernbanen er ikke bare utålmodige. De har sluttet å tro på at vi som samfunn kan få gjort noe med nytt konsept og trasévalg, sier ordfører Haga.

Les også: Skred-isolerte i Vaksdal kritiserer geologene