Solcelledrevet fly klar for rekordtur over Stillehavet

Andrepilot Bertrand Piccard foran Solar Impulse 2, som skal ta André Borschberg over Stillehavet på verdens lengste flytur med et solcelledrevet fly. Foto: AFP Photo
Andrepilot Bertrand Piccard foran Solar Impulse 2, som skal ta André Borschberg over Stillehavet på verdens lengste flytur med et solcelledrevet fly. Foto: AFP Photo
Artikkelen fortsetter under annonsen

Så fort været blir som André Borschenberg ønsker det, legger han ut på verdens lengste flytur med et solcelledrevet fly.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Solar Impulse 2 og den sveitsiske piloten Andre Borschberg befinner seg i byen Nanjing øst i Kina i påvente av at været skal bli godt nok til å kunne gjennomføre en reise rundt jordkloden i et fly drevet av solenergi.

– Vi har en rekke tiltak for å redusere risikoen, forteller Borschberg ifølge AFP Relaxnews.

– Det er et eventyr, men jeg ser på det som en indre reise. Det er en flott mulighet for meg til å oppdage meg selv.

Integrert fallskjerm og redningsflåte

Den 8.500 kilometer lange reisen fra Kina til den amerikanske delstaten Hawaii er ventet å ta mellom fem og seks dager.

Dersom turen blir vellykket, vil den bli den lengste noensinne i et solcelledrevet fly.

Det var opprinnelig planen at flyet skulle ta av tirsdag, men tidligste mulige avgang er nå satt til lørdag.

I 62-åringens sete vil det være en integrert fallskjerm og redningsflåte for nødssituasjoner.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

17.000 solceller

Borschberg er utdannet maskiningeniør og har senere vært gründer. Han sier han bil bruke yoga til å takle stress underveis på turen.

Solar Impulse 2 landet i Nanjing for to uker siden etter en 17 timer lang reise fra Chongqing, guidet av andrepilot Bertrand Pioccard.

– Jeg tror vi er klare for neste etappe nå, sier Piccard.

– Vi trenger bare å vente på godt vær.

Solar Impulse 2 drives av mer enn 17.000 solceller bygget inn i vingene, som med sine 72 meter er lengre enn de man finner på et Boeing 747, og nærmer seg en Airbus A380 i størrelse.