Mistenker lovbrudd bak salg av båter til Nigeria

Rutinesvikt og mulig lovbrudd er avdekket i Forsvarets salg av gamle militærbåter til Nigeria. Forsvarsministeren varsler full gjennomgang av alle salg og UD skjerper reglene.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det kom frem da en rad av sittende og tidligere forsvars- og utenriksministere og nåværende og tidligere forsvarstopper måtte inn på teppet til Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité fredag.

Fra alle var svaret at de ikke var klar over at flere norske marinefartøy ble solgt på ureglementert vis og endte opp hos paramilitære styrker i Nigeria i perioden februar 2012 til september 2013.

– Men jeg har stilt meg mange spørsmål i ettertid om hvordan dette kunne skje, fortalte tidligere forsvarsminister Anne-Grete Strøm-Erichsen (Ap).

Saken ble avdekket av Dagbladet i fjor.

Nye regler

Utenriksminister Børge Brende (H) varslet under høringen at saken er oversendt Riksadvokaten på grunn av mistanke om straffbare forhold.

Brende sier spørsmålet er om det ble gitt uriktig, ufullstendige eller villedende opplysninger i forbindelse med utførsel av fartøyene.

Forholdet gjelder salget av seks missiltorpedobåter og kystvaktfartøyet KM Horten.

Brende sier UD nå skjerper regelverket for avhending av militært utstyr. Tidligere trengte man ikke å få lisens for å selge såkalt demilitarisert utstyr. Nå endres reglene til «en gang militært utstyr, alltid militært utstyr», noe som utløser langt strengere regler og kontrollrutiner for videresalg.

Han mener samtidig at Utenriksdepartementet (UD) ikke kan klandres for sin håndtering av saken.

– Slik det fremstår nå, har de forholdt seg til gjeldende regelverk, sier han.

UD har meldt Nigeriabåt-saken til Riksadvokaten:

Mangler dokumentasjon

Forsvarsminister Ine Eriksen Søreide (H) varslet at hun har instruert forsvarssjefen om å gå gjennom alle avhendinger (salg av militært utstyr) helt tilbake 2002 for å forsikre seg om at det ikke har skjedd flere ureglementerte salg.

– Jeg har ingen grunn til å tro det, men jeg ønsker at vi skal være så ryddige som mulig og sørge for at vi også får klarhet i om det skulle være saker som ligger tilbake i tid, sier hun til NTB.

Under høringen fortalte Søreide at det har vært en stor utfordring for departementet å fremskaffe informasjon og dokumentasjon fra salgene.

– Det har blitt avdekket rutinesvikt og mangel på dokumentasjon, noe som har ført til manglende etterprøvbarhet og uklarheter ved flere avhendinger, fortalte hun.

Kritikk mot meglerselskap

Både leder av Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité, Martin Kolberg (Ap), og saksordfører Helge Thorheim (Frp) mener høringen tydelig har avdekket at ansvaret ligger hos Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO).

Også meglingsselskapet Norsk Megling og Aksjon (NMA), som var mellommann ved salget av kystvaktfartøyet KV Titran til en sørafrikansk våpenhandler, måtte tåle mange kritiske spørsmål.

En tidligere salgsansvarlig i FLO er nå siktet for korrupsjon i denne saken.

Forsvarsministeren gikk også hardt ut mot NMAs rolle i saken i sin redegjørelse.

– Jeg har lyst til å si at forholdet til MNA er en av grunnene til at vi startet eksterne undersøkelser, sa Søreide.

Beklaget

Kolberg mener verken noen nåværende eller tidligere statsråder i Forsvarsdepartementet eller Utenriksdepartementet kan klandres for ikke å ha visst om båtsalgene.

Han er derimot kritisk til at verken den tidligere eller den nåværende forsvarssjefen visste om saken.

– Da har vi et ganske stort problem, for da betyr det at vi har lommer i dette systemet som opererer utenfor en hver kontroll, sier Kolberg.

Forsvarssjef Haakon Bruun-Hansen beklaget saken under høringen og kalte det en systemsvikt.

Tror ikke Nigeriabåt-saken ville blitt oppdaget uten pressen:

Personvernpolicy