Ny bomvei fra statsråd:Solvik-Olsen tar 592 millioner av bilistene for 7 minutters tur

GJØR SOM JENS: Ketil Solvik-Olsen og regjeringen gjør som de rødgrønne gjorde: Lar bompengeselskapene ta opp dyre lån i utlandet, mens Oljefondet låner ut i utlandet til lav rente. Foto: Thomas Vermes/ABC Nyheter.
GJØR SOM JENS: Ketil Solvik-Olsen og regjeringen gjør som de rødgrønne gjorde: Lar bompengeselskapene ta opp dyre lån i utlandet, mens Oljefondet låner ut i utlandet til lav rente. Foto: Thomas Vermes/ABC Nyheter.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Regjeringen vedtok fredag utbedring av 7 km av riksvei 36 i Telemark. Prislappen er 383 millioner kroner. Men planen er å sette opp en bomstasjon som skal hente 592 millioner fra bilistene.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Regjeringen fremmet fredag et forslag om utbygging og finansiering av riksvei 36 på strekningen Slåttekås-Årnes i telemarkskommunene Nome og Sauherad.

De sju kilometrene som bilistene kan gjøre unna på sju minutter, kan komme til å koste bilistene dyrt.

Stortingsproposisjonen har nemlig en plan for finansiering som får Senterpartiets stortingsrepresentant Geir Pollestad til å himle med øynene:

– Jeg syns tallene er fornøyelige. Prisen er 383 millioner kroner. Staten skal betale 5,6 prosent, mens bilistene må ut med 592 millioner kroner! utbryter Pollestad til ABC Nyheter.

– Det er oppsiktsvekkende at regjeringen med FrP legger frem en sak der bilistene skal betale 200 millioner mer enn det koster å bygge veien, sier Pollestad.

– Nå er det på tide at Frp innrømmer at dette med bompenger, fikk de ikke til, legger han til.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Solvik-Olsen: – Meningsløst

Grunnen til at veien ser ut til å bli så mye dyrere enn det koster å bygge den, er at bomselskapet som skal hente inn pengene, må låne til utbyggingen. Regjeringen anslår at bomselskapet må betale 6,5 prosent rente. I tillegg kommer 2,5 prosents prisstigning og innkrevingskostnader for 2,6 millioner kroner i året.

For to år siden rykket samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp), som den gang satt i opposisjon, knallhardt ut mot Jens Stoltenberg og lånefinansiering av bompengeselskapenes prosjekter.

– For meg virker det meningsløst å sette ut offentlige norske penger til 1 prosent rente i utlandet, samtidig som offentlige bomselskaper må gå ut og betale 3,51 prosent til veibygging, sa Solvik-Olsen den gangen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les: Stoltenberg skyr ingen midler for å dobbeltkommunisere

Det var slik de rødgrønne gjorde

– Hvorfor i all verden vil dere belaste bilistene med 592 millioner kroner for en vei som koster 383 millioner, statssekretær Bård Hoksrud (Frp) i Samferdselsdepartementet?

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Fordi de rødgrønne la til grunn 6,5 prosent rente i beregningene for å gå i gang med et prosjekt. Nå er jo renta langt lavere. Et regnestykke med 2,8 prosent rente gjør for eksempel at finanskostnadene går ned fra 226 til 82 millioner, svarer han.

Spørsmålet er så hvorfor dagens regjering opererer med en rentefot som den ikke tror er aktuell.

– Man har lagt til grunn 6,5 prosent. Den forrige regjeringa var beinhard på 6,5 prosent, mens vi har åpna for at man skal få dette lavere, sier Hoksrud til det.

– For oss er trafikksikkerhet veldig viktig. Saken er at det 140 stortingsrepresentanter som er for bompenger, og 29 imot. Det er Frp sine, legger han til.

Les også: Regjeringen kutter antall bomselskaper

Hoksrud tror det blir billigere

Geir Pollestad mener regjeringen har hatt god tid på seg til å endre den beregningstekniske renta hvis den ønsket det.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er herlig å skylde på oss når de har regjert i halvannet år. Og selv om de hadde fått renta ned til 2,8 prosent, må bilistene betale mer i bompenger, enn det koster å bygge veien, sier Pollestad.

Statssekretær Hoksrud påpeker at regjeringens forslag om en ny rentekompensasjonsordning ligger til behandling i Stortinget. Blir den vedtatt, kan staten overta deler av rentekostnadene bomselskapene tar opp.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Selv med regjeringens forslag til rentekompensasjonsordning så vil bilistene på denne veien måtte betale mer i bompenger enn det koster å bygge veien. Altså mer enn 100% bompenger, bemerker Pollestad.

Grepet regjeringa valgte

– Kunne ikke staten betalt litt mer av veien framfor å bruke penger til renter i utlandet, hvis staten likevel skal bruke flere millioner til rentekompensasjon?

– Her kunne man gjort forskjellige grep. Men det er dette grepet man har blitt enige om i regjeringa. Vi tar i bruk flere typer virkemidler enn den forrige regjeringa, slår Bård Hoksrud fast.

Her er veien som skal bli bra. Men til hvilken pris? Foto: GoogleMaps.Her er veien som skal bli bra. Men til hvilken pris? Foto: GoogleMaps.