Nettsider kan bli vanskeligere å finne med Google-endringer

ENDRINGER: Nettsider som ikke er mobilvennlige vil falle nedover på Googles søkeresultater på mobil fra og med neste uke. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com
ENDRINGER: Nettsider som ikke er mobilvennlige vil falle nedover på Googles søkeresultater på mobil fra og med neste uke. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com
Artikkelen fortsetter under annonsen

Neste uke innfører søkemotoren Google endringer som gjør at nettsider som ikke er mobilvennlige faller ned på resultatlisten ved mobil-søk. Det rammer flere norske nettsteder.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tirsdag 21. april innfører Google store endringer på søkemotoren sin når selskapet skjerper kriteriene for å bli rangert høyt blant søkeresultatene.

I fremtiden vil mobilvennlige nettsteder komme høyere opp i søkeresultatene ved mobile søk enn nettsider som ikke er tilpasset mobilt format.

Les også: Google snuser på utenlands-telefoni

– Grei som ikke har gjort det før

Årsaken er at nettsteder som ikke er «mobilvennlige», er vanskeligere å lese på mobiltelefoner og nettbrett. Det kan skyldes at teksten er for liten, at linkene er vanskelige å treffe på en mobilskjerm eller at innhold rett og slett ikke dukker opp.

– I tråd med at folk i økende grad bruker mobile enheter til å søke, legger vi bedre til rette for at de skal finne innhold som ikke bare er relevant, men også lett å lese og interagere med på små mobile skjermer, sier Christine Sørensen, talsperson for Google i Norden.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Google opplyser til ABC Nyheter at det er - og fortsatt vil være - en hel rekke faktorer som spiller inn på hvor høyt en nettside havner i et søkeresultat. Mobilvennlighet er bare en av disse faktorene, som vil få økt betydning fra neste uke.

– Google har egentlig vært grei som ikke har gjort dette før. Nettet utvikler seg. Mobiltilpasning er ikke bare kjekt, men helt nødvendig for å gi en god nok brukeropplevelse. De som ikke har tatt dette innover seg, får nå et ekstra spark bak, sier rådgiver i Netlife Research, Audun Rudberg, i en pressemelding.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Her er Google-triksene du bør kunne

Store norske nettsteder kan rammes

Netlife Research har gjennomført en undersøkelse av mobilvennligheten til 80 norske nettsteder fordelt på åtte kategorier med ti virksomheter i hver. Undersøkelsen viser at de ti største nettstedene i Norge blir regnet som mobilvennlige av Google.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det står imidlertid ikke like bra til i de øvrige kategoriene. Fire av ti nettsteder i kategoriene banker og frivillige organisasjoner ikke er tilpasset mobil.

Blant nettbutikker, statlige og kommunale nettsider blir tre av ti oppfattet som lite mobilvennlige av Google.

DNB, Forsvaret, Handelsbanken, Bergen og Bærum kommune, Politiet, Jernbaneverket, Norsk Hydro og Yara, samt nettbutikkene Komplett og MPX er blant nettsidene som kommer dårlig ut i undersøkelsen, ifølge E24.no.

Les også: Flere leser nettaviser enn papiraviser

– Alvorlig - og fortjent

28 prosent av nettstedene i utvalget til Netlife Research kan ramle nedover i søkeresultater i Google på mobil fra og med 21. april.

– Det er alvorlig – og fortjent. Investeringer i søkemotoroptimalisering og annet for å bli synlige i Google-søk vil tape mye av sin verdi. Flere nettsteder, som for eksempel nettbutikker, vil i tillegg mest sannsynlig gå glipp av inntekter, sier markedssjef og gründer Jostein Magnussen i Netlife Research i en pressemelding.

Google har lansert en tjeneste der du kan sjekke om en nettside er mobilvennlig eller ikke. I tillegg har søkemotoren begynt å markere sider som «mobilvennlige» når de dukker opp i Google-søk.

Les også: Slik finner du ut hva Google vet om deg