Dette felte Nav-direktøren

Artikkelen fortsetter under annonsen

Datatrøbbel, kostnadssmell og mangelfull oppfølging av arbeidssøkere. Slik grunngir arbeidsminister Robert Eriksson (Frp) at Joakim Lystad er avsatt som Nav-direktør.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi har ikke vært gode nok når det gjelder IKT-modernisering. Vi må bli flinkere på å planlegge og gjennomføre. Denne moderniseringen er utrolig viktig for alle som trenger våre velferdstjenester, sier Eriksson til NTB.

Til tross for at problemene med det enorme IKT-prosjektet i Nav bidro til Lystads fall, har statsråden konstituert nåværende IKT-direktør Kjersti Monland i stillingen som toppsjef. Dette paradokset kommenterer Eriksson slik:

– Kjersti Monland er kunnskapsrik og kompetent. Hun kjenner Nav godt og også utfordringene etaten står overfor. Det er viktig at moderniseringen ikke stopper opp, men fortsetter.

Bakgrunn: – Nav-direktøren har fått sparken

Før påske

Arbeidsministeren understreker at Monland er ansatt midlertidig og sier jakten på den nye, permanente topplederen i Nav innledes mandag.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Jeg har brukt lang tid på denne beslutningen. Det er ingen enkeltstående ting som har gjort at jeg skifter ut ledelsen i Nav, sier han.

Han sier avgjørelsen ble fattet før påske, men medgir at problemstillingene som torsdag ble trukket opp i en rapport fra et ekspertutvalg også er tillagt vekt. Rapporten slår fast at Nav er for lite opptatt av å få folk i arbeid og har for dårlig kontakt med arbeidsgiverne.

– Arbeidstenkningen har blitt borte i Nav. Det var en av de viktigste grunnplankene Nav-reformen var tuftet på. Vi må gå i en ny retning, med ny kraft og ny ledelse, sier Eriksson.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Han mener Nav framstår som mer opptatt av systemet enn av brukerne.

– Det skal være omvendt. Folk skal settes foran systemet, sier statsråden.

Les også: – Jeg har aldri følt meg så dum før som i kontakt med Nav

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kostnadssmell

Utskiftingen i toppen av Arbeids- og velferdsetaten skjer etter en urolig periode med kritiske rapporter fra Riksrevisjonen og kontrollhøringer på Stortinget, hovedsakelig knyttet til IKT-modernisering og kostbar og omfattende konsulentbruk.

Da den nå avsatte Nav-direktøren Joakim Lystad møtte til høring i Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité i februar, anslo han at datamoderniseringen blir 1,5 milliarder kroner dyrere enn antatt i 2011.

– Det er ganske utilfredsstillende at det som var et sikkert tall i november, nemlig 3,3 milliarder kroner, nå er blitt et nytt sikkert tall som er 1,5 milliarder høyere, sa Høyres Michael Tetzschner.

Han frykter i likhet med flere av sine stortingskolleger at kostnadsoverskridelsene i realiteten blir langt større. Dette ville ikke statsråden komme inn på fredag.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi har ikke eksakte tall nå, men avventer kvalitetssikringsrapporten fra konsulentselskapet Metier, sier han.

Joakim Lystad vil kommentere avgangen på en pressekonferanse senere fredag. Han ventes å tre tilbake til en stilling i Arbeids- og sosialdepartementet.

Les mer:

Vil ha færre Nav-kontorer og mindre byråkrati

127.000 uføre nordmenn taper på reform