Samles til høytidsstemt markering om Scandinavian Star

KATASTROFE:  Brannen startet trolig ved 2-tiden natt til lørdag 7. april. De første meldingene gikk ut på at alle var reddet. Noen timer senere ble det klart at et stort antall mennesker ikke hadde kommet seg ut. Skipet ble trukket til Lysekil i Sverige, der de omkomne ble hentet ut og identifisert. Foto: NTB/Scanpix
KATASTROFE: Brannen startet trolig ved 2-tiden natt til lørdag 7. april. De første meldingene gikk ut på at alle var reddet. Noen timer senere ble det klart at et stort antall mennesker ikke hadde kommet seg ut. Skipet ble trukket til Lysekil i Sverige, der de omkomne ble hentet ut og identifisert. Foto: NTB/Scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dronningen og statsministeren deltar når de pårørende samles for å markere 25-årsdagen for Scandinavian Star-ulykken. 159 mennesker døde i ferjebrannen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Scandinavian Star-ulykken
Ferja Scandinavian Star ble satt inn på ruten Oslo – Frederikshavn fredag 6. april 1990. På den første turen brøt det ut brann. 159 personer omkom, de fleste var nordmenn.

* Brannen startet trolig ved 2-tiden natt til lørdag 7. april. De første meldingene gikk ut på at alle var reddet. Noen timer senere ble det klart at et stort antall mennesker ikke hadde kommet seg ut. Skipet ble trukket til Lysekil i Sverige, der de omkomne ble hentet ut og identifisert.

* Det ble funnet flere mangler ved redningsutstyret om bord. Den norske kapteinen og to danske redere ble stilt for retten og dømt til korte straffer.

* En dansk lastebilsjåfør som omkom i brannen, ble utpekt som skyldig i brannstiftelse.

* I ettertid er det kommet fram nye opplysninger, og Støttegruppen for overlevende og pårørende har krevd ny etterforskning. Blant annet er det hevdet at eiere og mannskap kan ha stått bak brannen. Undersøkelser viser at det var flere branner som startet på flere forskjellige steder i skipet, og på forskjellige tidspunkter.

– 25 år ... på den ene siden er det et kvart århundre. Det er lang tid. På den andre siden er det som det var i går. Når vi får en slik markering, kommer alt så nært igjen, sier Grete Holen fra støttegruppa til NTB.

De pårørende har aldri fått skikkelig svar på hva som skjedde den fatale natten til 7. april 1990.

Les også: Støttegruppe glade for Scandinavian Star-gransking

Har håp

I løpet av det siste året har mye skjedd. Etterforskningen er tatt opp igjen, foreldelsesfristen er fjernet, og Stortinget har bestemt at det skal nedsettes en granskingskommisjon. Detaljene fra ulykken har også fått ny plass i folks bevissthet gjennom Radioteaterets hørespill om katastrofen.

Men selv alt dette vil i liten grad prege markeringen. Når støttegruppa, pårørende og inviterte gjester møtes tirsdag, er det for å minnes de 159 som mistet livet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det kommer jo til å bli et samtaletema, at vi har håp om at vi endelig kommer til å få svar. Men det er ikke det som er hovedsaken denne dagen, sier Holen.

Dronning Sonja, statsminister Erna Solberg, den danske ambassadøren Torben Brylle, Oslos ordfører Fabian Stang og en rekke andre gjester kommer til markeringen ved Akershus festning.

Flere branner

Det var ved inngangen til påsken, fredag før palmesøndag, at passasjerferja la ut fra Oslo med kurs for Frederikshavn i Danmark.

Like før klokken 2 begynte det å brenne i en bylt sengetøy. Brannen ble slukket, men ny ild brøt ut. Det tok bare minutter før korridorene var fylt med tett og dødelig røyk.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Allerede etter noen timer kom det fram opplysninger om at brannen kunne være påsatt. En 37 år gammel dansk lastebilsjåfør som selv omkom, ble av politiet utpekt som den sannsynlige brannstifteren. Men så oppsto det sterk tvil om hans skyld. Det skulle vise seg at han ikke kunne være skyldig fordi det startet hele seks branner på ferja, og flere av dem begynte etter at lastebilsjåføren var død.

Artikkelen fortsetter under annonsen

BRANNHERJET: Undersøkelser viser at det var flere branner som startet på flere forskjellige steder i skipet, og på forskjellige tidspunkter.Foto: NTB/ScanpixBRANNHERJET: Undersøkelser viser at det var flere branner som startet på flere forskjellige steder i skipet, og på forskjellige tidspunkter.Foto: NTB/Scanpix

Ikke foreldet

Det har vært fremmet mange spekulasjoner om at brannen var påsatt og at det hele dreide seg om en forsikringssvindel.

Etter en årelang kamp fra de pårørende, ble det i fjor besluttet at en begrenset etterforskning skulle tas opp igjen. Etterforskningen følger to hovedspor: spørsmålet om brannene var påsatt og om de uavklarte økonomiforholdene rundt skipet.

Etterforskerne hadde i utgangspunktet kort tid på seg, ettersom kriminalsaken ville bli foreldet etter 25 år den 7. april. Men i siste liten banket Stortinget gjennom loven som fjernet denne fristen siste arbeidsdag før påske.

– Det var rene thrilleren, sier leder av støttegruppa Jan Harsem.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han håper politiet nå får ro på seg til å gjennomføre en grundig etterforskning, siden de ikke lenger har foreldelsesfristen hengende over seg.

Samtidig jobber Stortinget med å nedsette en granskingskommisjon. Kontroll- og konstitusjonskomiteen skal behandle saken etter påske, og så vil presidentskapet vurdere hvem som skal sitte i kommisjonen og hva slags mandat den skal ha.