Meny

Frykter kjempekatastrofe i Middelhavet

Italiensk kystvakt redder fortsatt mange flyktninger fra drukningsdøden i Middelhavet. Våren er høysesong for overfartene, men også gjennom hele vinteren er det meldt om mange ulykker. (Foto: Antonio Parrinello / Reuters / NTB scanpix)
Italiensk kystvakt redder fortsatt mange flyktninger fra drukningsdøden i Middelhavet. Våren er høysesong for overfartene, men også gjennom hele vinteren er det meldt om mange ulykker. (Foto: Antonio Parrinello / Reuters / NTB scanpix)

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Nesten 1.000 flyktninger er reddet og ti funnet omkommet i Middelhavet i løpet av bare ett døgn. Rederiforbundet frykter våren skal ende i full tragedie.
Fakta om båtflyktningene i Middelhavet:

* Minst 218.000 migranter krysset Middelhavet i båt i fjor. Rundt 3.500 liv gikk tapt, og det kan være store mørketall.

* Årets to første måneder kostet 400 liv før høysesongen for overfarter starter mellom mars og april.

* I 2013 startet Italia en storstilt søk- og redningsoperasjon i Middelhavet kalt Mare Nostrum, et program som reddet over 150.000 personer.

* Mare Nostrum ble avsluttet 1. november i fjor og erstattet av EUs patruljeringsoppdrag Triton, som opererer innenfor et betydelig mindre område med langt færre skip.

* Italiensk kystvakt gjennomfører stadig redningsoperasjoner utenfor kysten av Libya. Onsdag gjorde kystvakten det klart at den sammen med handelsskip hadde reddet 941 flyktninger på ett døgn, mens ti var funnet omkommet.

(Kilder: Reuters, UNHCR, NTB)

– Vi frykter at antallet omkomne skal øke dramatisk. Dette er en stor humanitær katastrofe som bare vokser, sier administrerende direktør Sturla Henriksen i Rederiforbundet.

Vinteren ble aldri noen rolig periode i Middelhavet. Tvert imot. På én uke i februar mistet 300 livet. Onsdag meldte nyhetsbyrået DPA at italiensk kystvakt og handelsskip på ett døgn hadde plukket opp 941 flyktninger utenfor kysten av Libya. Og funnet ti omkomne.

Norske handelsskip forbereder seg på at det blir enda verre. For høysesongen starter først mellom mars og april.

Rekordår

– Fjoråret var et år med rekordmange flyktninger, men hittil i år er det dessverre registrert dobbelt så mange som i samme periode i fjor, sier Henriksen, mens tallet på omkomne steg fra 30 til 400 de to første månedene.

– Og det er altså før sesongen starter. Vi risikerer nå at vi får norske skip som blir flytende flyktningleirer, hvor det kan ta dager å få satt dem av, sier Henriksen til NTB.

Migrantene setter i stor grad ut fra Libya, et land i full oppløsning bare 300 kilometer fra Italia. Samtidig har kriser og kriger skapt flere flyktninger enn verden har opplevd siden krigen.

– Mens tallene går opp, har ressursene til å hjelpe dem som legger ut på havet, blitt dramatisk redusert, sier Henriksen om det FN kaller verdens farligste fluktrute.

Les også: Dypdykk viser restene etter Lampedusa-tragedien

Etterlyser innsats

Da Italias storstilte søk- og redningsoperasjon Mare Nostrum ble avsluttet i fjor, startet EU patruljeringsoppdraget Triton. Men det er ingen erstatter, verken i mandat, omfang eller område.

– Triton er ikke tilpasset de realitetene som nå utvikler seg, sier Henriksen og etterlyser innsats fra Europa og Norge.

– Italia kan ikke stå alene, skipsfarten kan ikke stå alene. Dette utspiller seg i Europa, så da må Europa ta en spesiell rolle. Også Norge må bidra til å stille tilstrekkelige redningsressurser på havet, sier Rederiforbundets leder.

Les også: Minst 14 omkom da flyktningbåt sank

Dramatisk

Siden i fjor sommer har norske skip plukket opp rundt 5.000 flyktninger i Middelhavet.

Mannskap på mellom 15 og 20 kan brått få ansvaret for flere hundre mennesker, der mange blant dem vil være gravide, eldre og barn. Traumatiserte, desperate mennesker som kan være både underernærte og syke.

Mannskapene har dramatiske historier å fortelle. Menneskesmuglere som gjerne tar 2.000 dollar for overfarten, skaper forlis med vilje for å utløse redningsaksjoner. Og de bruker «spøkelsesskip» der smuglerne forlater fartøyet med navigasjonsutstyret låst og kursen satt rett mot land.

Europeisk ansvar

Rederiforbundet avviser argumenter om at grensekontroll er nasjonale anliggender og derfor Italias ansvar.

– Det er en ren formalbegrunnelse. Det er et europeisk anliggende når hundretusenvis av mennesker legger ut på farefull ferd over havet til Europa, sier Henriksen og har ikke tenkt å gi seg.

– Vi har tatt det opp med regjeringen, vi har tatt det opp med FNs høykommissær for flyktninger, vi har tatt det opp med EU-kommisjonen, og vi kommer til å fortsette å arbeide for å få dem til å forplikte seg til å håndtere denne situasjonen.

Populært