Meny

Over 500 broer skal undersøkes

Den delvis kollapsede Skjeggestad bro. Foto: Håkon Mosvold Larsen (NTB scanpix)
Den delvis kollapsede Skjeggestad bro. Foto: Håkon Mosvold Larsen (NTB scanpix)

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Statens vegvesen skal undersøke 523 broer som står i områder med kvikkleire. Kollapsen av Skjeggestad bro på E18 ved Holmestrand fører til storkontrollen.

– Dette betyr ikke at det er utrygt å kjøre på disse broene. Vi anser norske broer for å være generelt trygge. Det som skjedde med Skjeggestad bro på E18 mandag, ser vi på som en ekstraordinær hendelse, sier Jane Bordal i Statens vegvesen i en pressemelding.

Broen knakk sammen da leirgrunnen raste ut under en av bropilarene. Målet er å forhindre at det kan skje med andre broer, opplyser Vegvesenet.

Oversikten fra Vegvesenet viser at 170 broer på riksveinettet, hvorav 132 av disse er på europaveier, skal sjekkes. De resterende 353 broene er på fylkesveier.

Se oversikten over broene som skal sjekkes her

Skulle sjekke 80

Det var tidligere i uka kun snakk om å sjekke 80 broer som har tilsvarende konstruksjoner og er bygd i samme tidsperiode som Skjeggestad bro. Vegvesenet har nå bestemt at alle broer som er bygget i nærheten av områder med kvikkleire, skal undersøkes.

– Denne gjennomgangen gjør vi for å skaffe oss oversikt over de potensielle broene og slik at vi kan iverksette tiltak hvis det skulle vise seg å være nødvendig, sier Bordal i Statens vegvesen.

Vegvesenet skal under undersøkelsene vurdere om det bør innføres restriksjoner eller merking av eventuelle sikkerhetssoner under disse broene.

Les også: Norske broer trenger vedlikehold for 19 milliarder

Leire-kart

Da Skjeggestad bro ble bygget på 90-tallet, oppdaget Statens vegvesen kvikkleire flere steder da de undersøkte grunnen.

Til tross for dette ble ikke kvikkeleirefare markert på de nasjonale skredkartene, skriver Teknisk Ukeblad. Kartene viser en kvikkleiresone et stykke nord for broen, og en faresone lenger sør for broen.

– Man må ha i bakhodet at den nasjonale kartleggingen er en orienterende kartlegging, sier grunnforholdsnestor Kjell Karlsrud i Norges geotekniske institutt (NGI).

De nasjonale farekartene er omtrentlige, og det har hittil ikke vært rutiner for å oppdatere kartene med informasjon fra ulike byggeprosjekter, ifølge tidsskriftet.

– I Norge er det store områder med kvikkleire i grunnen. Mange broer, og andre anlegg, er bygd i områder med denne typen grunnforhold. Dette har vi lang erfaring med, og vi mener vi er godt rustet til å håndtere disse grunnforholdene på en trygg måte, sier Bordal i Statens vegvesen.

E18 fortsatt stengt

Det er foreløpig uvisst om den 230 meter lange broen må rives for deretter å bygges opp igjen. I bransjen anslås det imidlertid at riving og bygging av en ny bro vil komme på over 100 millioner kroner, ifølge Dagens Næringsliv.

E18 i Vestfold er fortsatt stengt i begge retninger etter brokollapsen ved Holmestrand. Det er etablert flere omkjøringsmuligheter for å komme forbi Skjeggestad, opplyser Vegvesenet.
Populært