Meny

Bulldoser jobbet uten tillatelse ved Skjeggestadbrua

KOLLAPS: Området rundt Skjeggestad bru og E18 ved Holmestrand. Brua kollapset mandag ettermiddag. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Ingen hadde søkt om tillatelse til å bruke bulldoseren som ble tatt av raset ved Skjeggestadbrua i Holmestrand.

– Vi har gått gjennom våre arkiver, og det er ikke registrert noen søknad eller tillatelser til noen inngrep i området, sier plan- og bygningssjef Svend Bergan Grane i Holmestrand kommune til tb.no.

Heller ikke landbrukskontoret, som også må gi tillatelse til arbeid under brua på grunn av sjøørreten som lever i bekken, har fått noen søknad om å utføre arbeider ved brua.

Plan- og bygningsloven har noen punkter hvor det er unntak for søknadsplikt, opplyser Grane til NRK.

– Oppfylling kan være unnatt, men det er vanlig at grunneier henvender seg til kommunen på forhånd, sier Grane.

BAKGRUNN: Naboer ikke overrasket: – Hele området er i bevegelse

Grunneier Bjørn Hunstad leide bulldoseren fra firmaet Machine Partner, skriver Tønsbergs Blad. Hunstad innrømmer overfor VG at han ikke visste at han måtte søke om tillatelse til å bruke bulldoser under bruområdet.

– Vi leide inn samme entreprenørfirma som jeg har brukt til forskjellig arbeid i 5-6 år. I desember begynte de med å jevne ut en skrå helling for at en løypemaskin som lager skiløyper i området, skulle kunne kjøre der. Det er også et utslagssted for et golfhull. Vi skulle fylle opp inntil to meter. Derfor var bulldoseren der for å rette ut massen firmaet hadde kjørt opp tidligere, sier Hunstad.

Upløyd mark

Området Hunstad skulle bearbeide har det tidligere ikke vært gjort noe med, opplyser han til Aftenposten. Han fikk området som kompensasjon for areal han måtte gi opp da nye E18 skulle bygges.

- Det var snakk om en liten oppfyllingsjobb. Det var et lite område som skulle planeres, sier gårdeier Bjørn Hunstad til Aftenposten.

Maskinføreren som kjørte bulldoseren, hadde ifølge tb.no følgende melding til sjefen sin i entreprenørfirmaet klokken 14.33 mandag ettermiddag:

– Det er grunnbrudd. Få stengt E18!

Se helikopterbildene av Skjeggestadbrua:

Menneskelig skyld halvparten av gangene

Om lag halvparten av de store kvikkleireskredene i Norge de siste tiårene ble utløst av anleggsarbeid, ifølge en ekspert ved Norges Geotekniske Institutt.

Det er fortsatt uavklart hva som forårsaket kollapsen på Skjeggestad bru, men det er på det rene at det foregikk planering med bulldoser i nærheten.

Leder for naturfare ved Norges Geotekniske Institutt, Anders Solheim, sier til Nettavisen at svært mange skred er utløst av menneskelig aktivitet.

– Det første jeg selv ville spurt om, er om det var anleggsarbeider på stedet, hva slags og i hvilket omfang, sier Solheim.

Brua brøt sammen mandag ettermiddag etter at et 100 meter stort ras skled ut.

Det er kartlagt kvikkleire både nord og sør for brua. Solheim mener det derfor er rimelig å anta at det er kvikkleire i hele området. Han viser til at store deler av Østlandet og Trøndelag også består av kvikkleire. Det finnes mye kunnskap og klare retningslinjer for utbygging på slik grunn, tilføyer han.

– Kvikkleire er stabil dersom den ikke blir forstyrret eller belastet. Blir den det, så blir leiren til en suppe, sier han.

Han understreker at man må finne årsaken til skredet og sette inn sikringstiltak. Men det behøver ikke nødvendigvis utløse masseundersøkelser.

– Det er blant annet kvikkleire under store veier. For eksempel er store deler av Romerike dekket med kvikkleire. Det er ingen grunn til å sette i gang massive undersøkelser nå, sier han.

Les også: – Vi er veldig glad det ikke har gått menneskeliv

Populært