Bulldoser og grunnforhold kan gi svar på brukollaps

Artikkelen fortsetter under annonsen

Både grunnforholdene og en bulldoser som jobbet under Skjeggestadbrua i Holmestrand skal undersøkes i jakten på årsaken til brukollapsen mandag. Bilister må kjøre omveier i lang tid.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det var like før klokka 15 mandag ettermiddag at bilister oppdaget at en del av den 230 meter lange brua over Mofjellbekken like før avkjøringen til Holmestrand, hadde sviktet.

Et jordras under brua hadde ført til at pilarene som holder brua oppe, ga etter.

E18 ble umiddelbart stengt i begge retninger, og veistrekningen kommer til å forbli stengt i lang tid framover.

Byggeleder, geoteknikere og bruspesialister var mandag på stedet for å ta den ødelagte brua, som ble åpnet i 2001, nærmere i øyesyn, og undersøkelsene fortsetter tirsdag. Flere naboer sier imidlertid at de ikke er overrasket over at jordmasser ødela europaveien.

– Hele området er i bevegelse. Jeg trodde at Statens vegvesen var kjent med dette, sier Fredrik Olsen til Dagbladet.

Les også: Bro kollapset på E18: – Plutselig gikk det rett ned foran meg

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bulldoser

Folk som bor i nærheten forteller også om stor trafikk med dumpere til og fra rasstedet under Skjeggestadbrua de siste månedene. En bulldoser som jobbet under brua, ble tatt av skredet like ved brufundamentene mandag ettermiddag, skriver Tønsbergs Blad.

– Vi har planert deler av terrenget på toppen av jordet på oppdrag fra grunneieren med en bulldoser som er eid av Maskinpartner, sier daglig leder Christoffer Bruserud i firmaet Oskar og Tormod Wike AS til avisen.

Bruserud tror imidlertid ikke at dette er årsaken til jordraset som førte til at brupilaren ga etter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Jeg tror det er for langt unna til at det kan ha forårsaket raset, men det blir opp til Statens vegvesen å vurdere og konkludere rundt årsaksforholdene, sier Bruserud.

Til NRK opplyser styremedlem Martin Hunstad i Solum Golfbane at de som grunneier har fått utført planeringsarbeid.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ukjent for Vegvesenet

Verken Vegvesenet eller Holmestrand kommune hadde mandag kjennskap til bulldoseren som sto fast etter å ha arbeidet under Skjeggestadbrua.

– Vi har også observert at det er en bulldoser som ligger der, men vi vet foreløpig ikke hvem det er sin. Vi kjenner heller ikke til de arbeidene, sa avdelingsdirektør i Ingunn Foss i Statens vegvesen Vestfold til VG mandag kveld.

Ifølge Tønsbergs Blad er jordraset på sørvestsiden av brua rundt hundre meter bredt. Bulldoseren som arbeidet der mandag, ble trolig dratt med av jordmassene og havnet på siden i en bekk.

Topp prioritet

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) utelukker ikke at det kan bli aktuelt å undersøke flere av byggeprosjektene på E18 etter at fundamentet under Skjeggestadbrua kollapset. Gjenoppbyggingen av brua må uansett få høyeste prioritet, mener han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Dette er en veistrekning som er så viktig at det er åpenbart at oppbyggingen må ha topp prioritet, sier Solvik-Olsen til NRK.

Samferdselsministeren sier imidlertid at det er altfor tidlig å si hvor lang tid dette arbeidet vil ta. Mandag kveld var han mest opptatt av at ingen ble skadd. Tre tunge kjøretøyer, en minibuss og en del personbiler ble mandag ettermiddag stående igjen på stedet og rundt 45 personer ble evakuert.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kvikkleire

Hos Statens vegvesen var man mandag kveld heller ikke i stand til å antyde noe tidspunkt for når trafikken igjen kan kjøre over Skjeggestadbrua.

– Fokus hos oss nå er å finne ut hva som har skjedd, så kommer vi til å utbedre skaden så fort som mulig, sier Ingunn Foss til NRK.

Ifølge Teknisk Ukeblad er Statens vegvesen kjent med at det er store såkalte kvikkleiresoner nord og sør for brua.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det ser ut som det har vært utglidninger av løsmasser. Vi er klar over at det er dårlige grunnforhold i området. Men det er for tidlig å si om dette er et kvikkleireskred, sier Foss til fagbladet.

Hun sier til Dagbladet at Vegvesenet var klar over de vanskelige grunnforholdene i området, men at brua er fundamentert i fjell.

Bilister som kommer sørfra må framover belage seg på omkjøring gjennom Holmestrand, på veien som i mange år var kjent som «Dødsveien». De som kjører sørover må kjøre fylkesvei 35 gjennom Hof.