Denne ble for drøy for «søringan»

Nordnorsk reklamefilm for bredbåndleverandør ble for sterk kost i sør.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Bredbåndleverandøren Signal Bredbånd ville lage en «episk» naturfilm om nordlendingene som skulle vises på kinoer i nord, men «søringan» i Media Direct Norge satte foten ned. Det er de som administrerer reklamer på flere norske kinoer.

Barne- og familiefilmer

Det er scenen med «parringssesongen» i nord, som måtte sensureres for visning på barne- og familiefilmer.

Se den usensurerte versjonen av reklamen øverst i artikkelen.

– Ja, vi ble sensurert. Det var bare så vidt vi fikk vise den før voksenfilmene på kinoen, sier markedssjef i Signal, Katarina Belsom til an.no som først omtalte saken.

– Barnemat

Filmen skulle opprinnelig vises usensurert på kinoer i Tromsø, Narvik, Bodø og Mo i Rana.

– På generelt grunnlag vil jeg si at det er blitt veldig strengt hva som kan vises og ikke i forbindelse med barne- og familiefilmer, sier administrerende direktør Bjørn Erling Ottersen i Meda Direct til avisen Nordland.

Til avisen Nordlys sier salgssjef Mats Warvik hos bredbåndleverandøren at han synes sensuren er en stor overdrivelse.

– Vi er jo nordlending. Dette er barnemat, sier Warvik til Nordlys.

Flere reagerer

Engasjementet har vært stort i nord etter sensuren og mange stiller seg uforstående til avgjørelsen. Flere har kommentert under videoen på YouTube.

– Sarte sjeler sørpå

– Man må jo være søring førr å ikke tåle den her.

– Alle tilbakemeldinger vi har fått stiller seg uforstående til sensuren, forteller Katarina Belsom til side2.no.

ABC Nyheter-journalist Sverre Bjørstad Graff er blant manusforfatterne bak reklamefilmen.

Personvernpolicy