Dykkere på vei ned til vraket av AirAsia-flyet

Et indonesisk marineskip deltar i søket etter det savnede AirAsia-flyet på Javasjøen utenfor Indonesia tirsdag. (Foto: Achmad Ibrahim / Reuters / NTB scanpix)
Et indonesisk marineskip deltar i søket etter det savnede AirAsia-flyet på Javasjøen utenfor Indonesia tirsdag. (Foto: Achmad Ibrahim / Reuters / NTB scanpix)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Letemannskapene som forsøker å finne det savnede AirAsia-flyet i Javasjøen, har sent dykkere ned til bunnen av Javasjøen i håp om å finne flere vrakdeler.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Fakta om ulykken med AirAsia-flyet:

* Det malaysiske flyselskapet AirAsias rute 8501 fra Surabaya i Indonesia til Singapore forsvant fra radarskjermene 42 minutter etter avgang søndag 28. desember. Flyet, som var av typen Airbus 320-200, hadde 162 mennesker om bord.

* 30. desember ble deler av det savnede flyet funnet utenfor Borneo, og de første likene ble hentet opp fra sjøen.

* Letingen etter vrakdeler og omkomne pågår fortsatt. Minst 39 døde er hittil funnet i området.

* Leteaksjonen har vært vanskeliggjort av dårlig vær i leteområdet i Javasjøen. Tirsdag 6. januar prøvde dykkere på ny å finne vrakdeler fra flyet.

* Dårlig vær og ising i motoren kan ifølge indonesiske myndigheter ha vært årsak til ulykken.

* Ifølge det indonesiske transportdepartementet skal AirAsia ikke ha hatt tillatelse til å trafikkere strekningen på søndager.

Et opphold i uværet tirsdag gjorde at dykkerne kunne starte ferden ned mot havbunnen.

Indonesiske myndigheter mener de har lokalisert haleseksjonen og deler av flykroppen til Airbus A320-flyet, men sterk strøm, kraftig vind og høye bølger har hittil hindret dykkerne i å gå ned for å undersøke.

– Noen dykkere har begynt å dykke mot havbunnen, sier lederen for letemannskapene, Bambang Sulistyo, tirsdag. Været ventes å bli dårligere igjen senere tirsdag.

Skip utstyrt med sonar har lokalisert fire store gjenstander letemannskapene håper er deler av flyet, men dårlig sikt har gjort det vanskelig å få endelig bekreftet at det er flydeler.

Oransje bokser

Hittil er 37 døde hentet opp fra havet av de 162 som var om bord da flyet styrtet 28. desember, 40 minutter etter at det tok av fra Surabaya på en flight til Singapore.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Letemannskapet har prioritert å finne likene av ofrene som utenom sju var indonesiere. Mannskapene er imidlertid også svært interessert i å finne de såkalte svarte boksene, egentlig oransje, som inneholder ferdsskriver og taleregistrator, og som befinner seg i haleseksjonen.

Boksene sender ut signaler i 30 dager, men fortsatt er ikke noen signaler fanget opp, enda havet er grunt der flyet forsvant, og vraket trolig er lokalisert.

Årsaken til ulykken er fortsatt ukjent, men Indonesias meteorologiske institutt mener at tropiske stormer i området er en medvirkende årsak.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Strengere regler

Indonesiske luftfartsmyndigheter har iverksatt en grundigere kontroll av den raskt voksende luftfartssektoren i landet som følge av AirAsia-ulykken.

En rekke nøkkelpersoner er suspendert eller flyttet til andre ansvarsområder, og strengere regler for prosedyrer før hver flyavgang er innført. Blant annet skal alle flygere brifes personlig om værforholdene før alle flygninger.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Indonesia er et av verdens raskest voksende markeder for flyreiser, og flere av landets flyselskaper er blant Airbus' og Boeings beste kunder.

Men sikkerheten er tvilsom. Det har vært mange ulykker de siste årene, og EU satte i 2007 alle indonesiske flyselskaper på listen over selskaper som ikke får lov å fly til EU-området. Siden er det gjort unntak for noen selskaper, blant dem AirAsia Indonesia og Garuda.