Nytt asiatisk flymysterium

Artikkelen fortsetter under annonsen

Et nytt flymysterium ryster Asia etter at et AirAsia-fly med 162 mennesker om bord forsvant sporløst søndag. Pårørende måtte gå en angstfull natt i møte før søket gjenopptas mandag morgen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
De verste flyulykkene de siste ti årene:
  • 28. desember 2014 forsvinner en Airbus 320-200 med flightnummer QZ 8501 fra flyselskapet AirAsia, underveis fra Surabaya i Indonesia til Singapore. Det er 162 mennesker om bord i flyet.
  • 17. juli 2014: Et passasjerfly fra Malaysia Airlines på vei fra Amsterdam til Kuala Lumpur ble angivelig skutt ned av en bakke-til-luft-rakett på vei over det østlige Ukraina. Alle 298 personer om bord omkom.
  • 8. mars 2014: Et fly av typen Boeing 777 fra Malaysia Airlines med 227 passasjerer og et mannskap på 12 var på vei fra Kuala Lumpur til Beijing da det forsvant sør for Vietnam. Flyet er ennå ikke funnet.
  • 3. juni 2012: En MD-83-maskin fra Dana Air styrtet i Nigeria. 153 personer mistet livet.
  • 20. april 2012: 127 omkom da en Boeing 737-236 fra Bhoja Airlines styrtet i Pakistan.
  • 9. januar 2011: Et Boeing 727 fra Iran Air styrtet i nærheten av byen Urumyeh nordvest i Iran. 77 av de 100 om bord omkom.
  • 28. juli 2010: Et pakistansk fly fra Airblue styrtet utenfor Pakistans hovedstad Islamabad. 152 personer omkom.
  • 22. mai 2010: 158 personer omkom da et Boeing 737-passasjerfly fra Air India Express skled av rullebanen og tok fyr under landing i Mangalore i India.
  • 12. mai 2010: En Airbus 330 fra Afriqiyah Airways styrtet under landing i nærheten av flyplassen i Tripoli i Libya. Over 100 personer mister livet.
  • 10. april 2010: Et Tupolev 154-fly styrtet under innflyging til byen Smolensk vest i Russland. 96 personer, deriblant Polens president Lech Kaczynski, omkom.
  • 25. januar 2010: En Boeing 737-800 fra Ethiopian Airlines styrtet i havet like etter avgang fra Beirut. 89 personer mistet livet.
  • 15. juli 2009: Et Tupolev 154-fly fra Caspian Airlines på vei til Armenia styrtet nord i Iran. Alle 168 om bord omkom.
  • 30. juni 2009: 152 av de 153 om bord mistet livet da en Airbus 310-300 fra selskapet Yemenia styrtet i Indiahavet utenfor Komorene.
  • 1. juni 2009: Et Airbus A330-200-fly på vei fra Rio de Janeiro til Paris styrtet i Atlanterhavet. Alle 228 om bord omkom.
  • 20. august 2008: 153 personer døde da et Spanair-fly styrtet i Madrid.
  • 18. juli 2007: 199 mennesker omkom da et innenriksfly styrtet i São Paulo i Brasil.
  • 22. august 2006: Et russisk passasjerfly av typen Tupolev 154 styrtet i Ukraina. 170 mennesker omkom.
  • 9. juli 2006: En Airbus 300 fra det russiske selskapet S7 kjørte av landingsbanen i Sibir. 122 personer mistet livet.
  • 6. desember 2005: 120 mennesker omkom da et iransk militærfly styrtet nær Teheran.
  • 23. november 2005: Et Boeing 737 fra selskapet Bellview styrter i Nigeria. 117 personer omkom.
  • 16. august 2005: 160 mennesker omkom da et colombiansk passasjerfly styrtet i Venezuela.
  • 5. august 2005: Et Boeing 737-fly fra Mandala Airlines styrtet på Sumatra i Indonesia like etter avgang. Alle 149 om bord omkom.
  • 14. juli 2005: 121 personer mistet livet da et Boeng 737 fra det kypriotiske selskapet Helios styrtet i Hellas.

(Kilder: BBC, NTB, Ritzau)

Flyet, av typen Airbus 320-200 med flightnummer QZ 8501, var på vei fra Surabaya i Indonesia til Singapore, da det plutselig forsvant fra radaren 42 minutter etter avgang – uten at det ble registrert noen nødsignal.

Ifølge indonesiske myndigheter var flyet på vei over Javasjøen, som ligger mellom øyene Borneo, Java og Sumatra, da kontakten ble brutt. Søket er derfor foreløpig konsentrert rundt et område vest for øya Borneo.

– Vi tror det er et sted mellom byen Tanung Pandan og Kalimantan, sier Joko Muryo Atmodjo, som leder avdelingen for luftfart i Indonesias transportdepartement.

Søket etter flyet ble imidlertid avsluttet ved mørkets frembrudd søndag, rundt elleve timer etter at flyet forsvant.

Les også: Leteaksjon etter savnet AirAsia-fly avsluttes for dagen

Pårørende som har strømmet til flyplassene i Singapore og Surabaya måtte dermed gå en angstfull natt i møte uten mer informasjon om flyets skjebne. Blant de pårørende var Louise Sidharta som ventet på forloveden som var på ferie med familien sin.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det skulle være hans siste ferie før vi giftet oss, forteller hun.

– Mine eneste tanker går til passasjerene og mannskapet. Vi setter vår lit til leteoperasjonen og takker regjeringene i Indonesia, Malaysia og Singapore for innsatsen, uttalte en bekymret leder for AirAsia i Malaysia, Tony Fernandes.

Endret rute

På grunn av dårlig vær i området ba pilotene om å endre ruten før de mistet kontakten med flygelederne, ifølge tjenestemannen Hadi Mustofa i det indonesiske transportdepartementet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Flyet holdt 32.000 fots høyde da de ba om å klatre til 38.000 fot for å unngå det dårlige været, noe som flyeksperter sier er normal prosedyre.

Da flyet forsvant fra radaren, hadde det fortsatt nok drivstoff til fire timers flytid, men da søket ble avsluttet søndag var tiden flyet kunne holde seg i lufta for lengst over.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bakgrunn: Passasjerfly fra AirAsia savnet

Barn om bord

155 passasjerer og syv besetningsmedlemmer er om bord på flyet. Blant disse skal det være 156 indonesiere, tre sørkoreanere, én malaysier, én franskmann og én person fra Singapore.

138 av passasjerene er voksne, mens 17 er barn, deriblant én baby.

Det befinner seg ikke nordmenn på flyet som det norske utenriksdepartement kjenner til, opplyser departementets pressevakt Rune Bjåstad til NTB.

Les også: Passasjerfly savnet på vei til Singapore

Nytt Asia-mareritt

Indonesiske AirAsia er 49 prosent eid av det malaysiske AirAsia, og selskapet har ikke hatt noen ulykker i de 13 årene det har operert. Flyet som forsvant hadde rundt 23.000 timer i lufta fordelt på 13.6000 flygninger. Det var gjennom sin siste vedlikeholdssjekk 16. november.

Det nye flymysteriet kommer etter et uhyggelig år for asiatisk luftfart.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I mars i år forsvant et fly fra selskapet Malaysia Airlines med 239 mennesker sporløst på vei fra Kuala Lumpur til Beijing i mars. Dette flyet er fortsatt ikke funnet.

Noen måneder etter ble et annet fly fra samme selskap skutt ned over Ukraina. Alle de 298 menneskene om bord, hvorav to tredeler var fra Nederland, ble drept.