Ni av ti som ringer 112, ringer feil

Fordi alle mobiltelefoner er programmert slik at man kan ringe 112 uten å åpne tastelåsen og uten å slå sifrene på telefonen, mottar politiets nødnummer et enormt antall feiloppringinger. Illustrasjonsfoto: Sverre Bjørstad Graff.
Fordi alle mobiltelefoner er programmert slik at man kan ringe 112 uten å åpne tastelåsen og uten å slå sifrene på telefonen, mottar politiets nødnummer et enormt antall feiloppringinger. Illustrasjonsfoto: Sverre Bjørstad Graff.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hele 90 prosent av samtalene til politiets nødnummer 112 er feiloppringninger. EU-regler gjør det vanskelig å få bukt med problemet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tallene kommer fram i sluttrapporten som Nasjonalt nødmeldingsprosjekt mandag la fram for Justisdepartementet, skriver VG.

EU-regelverket pålegger Norge å bruke 112 som et felles nødnummer, slik det er i hele EØS og EU.

– Fordi alle mobiltelefoner er programmert slik at man kan ringe 112 uten å åpne tastelåsen og uten å slå sifrene på telefonen, mottar politiets nødnummer et enormt antall feiloppringinger. Det tar store og unødvendige ressurser ut av politiet, og vi må så se hva man kan gjøre for å få ned denne andelen, sier Erik Liaklev, som har vært leder for Nasjonalt nødmeldingsprosjekt.

I rapporten anbefales regjeringen – slik den foreløpige utredningen i november ga signal om – å opprettholde de tre nødnumrene 110, 112 og 113 – og ikke innføre et felles nødnummer.

– Skulle vi ha ett felles nødnummer, må det være 112. Da ville vi samtidig måtte stenge helsevesenets nødnummer 113, som er det nødnummeret som fungerer best, med kortest reaksjonstid, sier Liaklev.

Rapporten anbefaler at nødsentralene knytter seg nærmere til hverandre og får tekniske verktøy til å dele informasjon, og at de samlokaliseres.