Kommersielle annonsebegreper:Dette er betalt innhold i ABC Nyheter

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det brukes mange forskjellige begreper om betalt redaksjonelt innhold i nettavisene. Dette er definisjonene ABC Nyheter bruker om det som ikke er fritt redaksjonelt stoff.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Annonse:

Noen har betalt for å kunne annonsere et produkt på en plass i nettavisen. Det kan være på forsiden, inne i artikkelen eller rundt artikkelen. Dette er annonser slik vi også kjenner dem igjen fra papiravisene.

Dersom du klikker på annonsen, kommer du til en annonseside som eies av den som betaler

Annonsebilag:

Dette er annonser på forsiden som ser ut nesten som avisartikler. Det er et krav at de skal være merket med ordet «Annonse» øverst. De har fått en grå bakgrunnsfarge som skiller dem ut fra annet redaksjonelt innhold på siden.

Når du klikker på denne annonsen, kommer du til en side som drives av annonsøren. Innholdet ligner litt på en vanlig avissak, men det skal være lett å se at det ikke er en ABC Nyheter-side. Også slike annonser er ganske vanlige å finne i vanlige papiraviser og ukeblader.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Sponsor-innhold:

Det kan hende at ABC Nyheter har inngått sponsoravtale med kommersielle aktører om noe. Som regel betyr det at et firma betaler oss en avtalt sum penger for at vi skal ha råd til å gjennomføre et journalistisk prosjekt, som f.eks Yttersvingen.

Her fikk vi enten penger eller låne utstyr og bil gratis, mot at de som ga oss dette fikk annonser for tilsvarende verdi.

Men det er ingen som kan bestemme hva eller hvordan ABC Nyheter skal skrive om produktene.

Artiklene skal merkes med «Sponset» slik at leserene skjønner at dette er artikler som er finansiert av andre.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Partner-innhold:

ABC Nyheter kan inngå forretningsmessig samarbeid med kommersielle aktører. Det vanligste her er kjøpsrelaterte avtaler. For eksempel kan et reiseselskap få plassere en søkemotor for reiser på reisesidene våre. Om en leser bruker søkemotoren og faktisk gjennomfører kjøp av en reise, eller hotellovernatting eller leiebil - vil ABC Nyheter få en del av fortjenesten.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette er veldig vanlig blant nettaviser, og kan dreie seg om alt fra reise til slanking, abonnementer, bøker, tjenester osv.

Hos ABC Nyheter skal disse tjenestene merkes med «Partner».

Betalt innhold:

Dette dekkes også av begrepet «content marketing». Kommersielle aktører velger å lage et innhold som er mest mulig likt journalistisk arbeid, enten det er tekst, video eller foto. De betaler for å få det publisert sammen med annet redaksjonelt materiale, fordi det da får høyere troverdighet enn ren annonse.

Dette er også vanlig i papiraviser hvor man kan finne egne temabilag som utelukkende er annonser. Både vanlige kommersielle aktører og viktige samfunnsinstitusjoner kan stå bak slike bilag.

Dette er materiale som er tenkt å inspirere eller opplyse leseren. Det er et mål at leseren skal oppfatte innholdet som nyttig og det er ikke ment for å selge enkeltprodukter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I ABC Nyheter skal betalt innhold merkes på en måte som gjør at leseren umiddelbart forstår at dette ikke er et resultat av uavhengig journalistisk vurdering. Innholdet er likevel underlagt ABC Nyheters kvalitetskrav.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kommersielle lenker:

Dette er saker med kommersielle lenker som leder til en vare eller tjeneste.

Tekstreklameplakaten:

ABC Nyheter etterstreber å leve etter det etiske regelverket som ligger til grunn for Norsk Presseforbunds Vær Varsom-plakaten.

Fra 12. juni 2015 ble Tekstreklameplakaten innlemmet i Vær Varsom-plakaten.

Reglene om tekstreklame og sponsing gjelder som etiske retningslinjer og legges til grunn for klagebehandling i Pressens Faglige Utvalg. Alle medlemmer av Norsk Presseforbunds grunnorganisasjoner plikter å arbeide etter disse regler, uavhengig av om publisering skjer på papir, nett, TV, radio, mobil eller andre plattformer.

Norsk Redaktørforening har utarbeidet en veileder om innholdsmarkedsføring - Slik skiller du journalistikk og reklame. Den finner du her.

Dersom du opplever at ABC Nyheter har brutt med det etiske regelverket når det gjelder reklame og sponsing, bes du kontakte redaksjonen umiddelbart: redaksjonen@abcnyheter.no