Kolberg: Lundestads uttalelser er uakseptable

Nobelkomiteens leder Thorbjørn Jagland og avtroppende sekretær i Nobelinstituttet, Geir Lundestad, under offentliggjøringen av fredsprisvinnerne Malala Yousafzai og Kailash Satyarthi. Nå er Lundestad i hardt vær for sine uttalelser om Nobelkomiteen. Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix

Geir Lundestads uttalelser om Nobelkomiteens sammensetning er uakseptable og sterkt kritikkverdige, mener stortingsrepresentant Martin Kolberg (Ap).

I Aftenposten lørdag slo den avtroppende sekretæren i Nobelkomiteen blant annet fast at tidligere stats- og utenriksministre ikke bør sitte i Nobelkomiteen. Komiteens leder Thorbjørn Jagland har vært begge deler.

Lundestad sa også at det må stilles krav til kunnskaper om utenrikspolitikk og engelsk språk for dem som utnevnes.

– I sin posisjon skal han ikke kritisere Stortinget for arbeidet med hvem de utnevner. Stortinget gjør dette etter absolutt beste evne og skjønn. Et konkret bevis på at hans resonnementer ikke er riktige, er at prisen nå har større prestisje enn noen gang. Den har på ingen måte tatt skade av den type mennesker som Stortinget har valgt til å sitte i komiteen, sier Kolberg til Aftenposten.

Les hva han sa: Lundestad tar kraftig oppgjør med Nobelkomiteen

– Bør veie sine ord

Kolberg sier det dessuten er det sterkt kritikkverdig at en person som er sekretær for Nobelkomiteen, fire dager før en prisutdeling og rett før komiteen skal velge ny leder, kommer med denne typen uttalelser.

– Lundestad kommer med dunkle henvisninger om den sittende lederen, Thorbjørn Jagland. Det er i strid med all fornuft for en sekretær i en slik komité. Han bør veie sine ord, sier Kolberg.

Verken Thorbjørn Jagland eller de øvrige komitémedlemmene ønsket søndag å kommentere Lundestads uttalelser overfor NTB. Jaglands stabssjef Bjørn Magnus Berge kalte imidlertid utspillet «umusikalsk».

KrF-leder Knut Arild Hareide og SV-leder Audun Lysbakken hadde i helgen liten sans for Lundestads uttalelser kun få dager før årets fredspris skal deles ut i Oslo. Arbeiderpartiet på sin side har nettopp renominert Jagland for en ny periode, men partileder Jonas Gahr Støre ønsket søndag ikke å kommentere selve saken.

Les også: Nobel-striden: - Geir Lundestad er arrogant

Utviklet seg

Heller ikke statsminister Erna Solberg (H) ønsket komme med sitt syn, men partikollega, Høyres utenrikspolitiske talsmann Øyvind Halleraker, sa han var uenig i at tidligere stats- og utenriksministre bør utelukkes fra komiteen.

Lundestad sa til VG søndag at han gjorde holdningene sine kjent for Nobelkomiteen under forrige møte.

– Dette er synspunkter jeg har hatt og som har utviklet seg over lang tid. Jeg har blitt spurt om hva mine synspunkter på dette er, og nå skal jeg gå av og da fant jeg det høvelig å komme fram med dem, sa han.

Takk for at du abonnerer

Motta våre nyheter via Messenger

Jeg godtar brukvervilkårene
Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden
05:12 Trump om Iran: – Hvis de vil snakke, vil vi snakke04:57 Framgang for populistparti i valget i Belgia04:52 16 personer i Norge er idømt omvendt voldsalarm – fem aktive nå04:04 Le Pen med seier Frankrikes EU-valg03:46 Oljefondet investerer trolig videre i utenlandske spillselskaper03:44 De grønne går kraftig fram i EU-valget i Tyskland03:13 Vannet stengt av etter hull på hovedvannledning i Sarpsborg03:05 EU-parlamentet omkalfatret i massiv valgmønstring02:46 Massiv seier for Farages brexitparti02:26 Permitteringer i vente for lakseslakterier i Nordland og Troms02:11 Sju barn drept i angrep i Jemen01:46 Tilbakegang for Miljöpartiet i EU-valget i Sverige01:41 Frp åpner for å ta bostøtten fra muslimer som ikke tar opp boliglån01:13 Historisk seier for Salvini i EU-valget00:50 Storveksler av Bitcoin får åpne bedriftskonto etter seks år00:37 Konservativ topp håper på bred EU-koalisjon00:28 Valgdeltakelsen kraftig opp i EU-valget23:55 Småbarnsfar dømt til fengsel etter blotting og nakenselfier23:41 Nederlag for Dansk Folkeparti – Venstre størst i EU-valget23:25 Tsipras utlyser nyvalg i Hellas etter EU-nederlag23:12 Storseier for Orbans parti i det ungarske EU-valget22:43 EU-valget kan utløse regjeringskrise i Tyskland – er tida ute for Merkel?22:43 Nordlending dømt for hatefulle ytringer mot samer22:29 Tromsø sjokkerte serieleder Molde med ti mann22:18 Akintola senket Brann – RBK med ny seier22:18 Uavhengig økonom vant presidentvalget i Litauen21:40 Kongo: Minst 30 døde og 200 savnet etter forlis21:38 Mann dømt for årelang mishandling av kona og ungene21:37 Regjeringspartiet ligger an til å vinne EU-valget i Polen21:26 Valgdagsmåling: Sverigedemokraterna tredje størst i EU-valget21:18 Storkoalisjon mister flertallet i EU-parlamentet21:02 Mulla Krekar: – Hvis det blir krig mellom Iran og USA, støtter jeg Iran20:32 En død i kraftig jordskjelv i jungelen i Peru20:20 Turist måtte betale dyrt for fiskefangst20:15 Blir orkaner kraftigere – og er det klimakrisen som har skylden?20:09 Storebrand kan få skattekrav på 1,3 milliarder kroner19:54 Grønne partier håper på europeisk valgskred19:54 De grønne og ytre høyre mot brakvalg i Belgia19:30 Kusama-skulptur på plass på Kistefos19:26 Høyt oppmøte under avgjørende EU-valg19:14 Erik Solheim skal jobbe for Kjell Inge Røkke18:57 Høyere oppmøte i EU-valget18:51 Siktet mann nekter straffskyld for skyting i Oslo18:43 Prinsesse Märtha Louise hyllet idrettsglede og mangfold – og delte ut klemmer18:40 To døde og flere skadd da tornado rammet by i Oklahoma18:03 Anette Hoff: – Takknemlig for å spille noen som betydde så mye for så mange17:45 Østerriksk måling: De konservative går fram17:03 Over 500 barn testet positivt for hiv i pakistansk by17:03 Sjokkmåling: Én av tre kunne stemt på et bompengeparti16:25 Slange skapte bekymring i Oslo – var ikke ekte16:23 To menn siktet for knivstikking på Voss16:23 Tre drept i to bombeeksplosjoner i Nepal15:03 Svenske og tre franskmenn dømt i Irak for å ha sluttet seg til IS14:45 Anmelder Visjon Norge for oppfordring til demonutdrivelse på barn14:23 Fiskeriministeren møter algerammede oppdrettere13:38 Ruud lekte seg i Paris: – Det føles veldig bra13:26 MDG sikter mot makt i fire storbyer12:45 Ada Hegerberg giftet seg12:37 MDG går for gratis skolemat og leksefri for de minste12:36 Kjøll ny idrettspresident, Tvedt byttes ut etter fire år12:02 Norge blant de ivrigste i EUs forsvarsbyrå11:35 Slange skapte bekymring i Oslo – var ikke ekte11:26 Sandvolleyball: Mol og Sørum vant nok en storturnering10:46 Store utfordringer i demensomsorgen bekymrer10:30 Forsker: – Hvaldimir er syk10:13 Kraftig jordskjelv i Peru10:11 Forskerne frykter barkbilleepidemi i sommer09:37 Avgjørende dag i EU-valget09:35 Norske Kim (37) lever trenerdrømmen i NHL – kan vinne tittelen med Bruins08:21 To pågrepet etter knivstikking på Voss07:45 -Åtte til sykehus etter skyting på fest i Virginia06:59 Mann til sykehus med alvorlige skader i Trondheim06:38 Slik påvirker EU-valgene Norge06:12 Leirstein kan få 400.000 i partistøtte fra Stortinget05:50 Dette skjer i dag05:33 Dette skjedde i natt05:04 Ekspert: – Langt fram til løsning i Venezuela04:44 Drapsdømt mann frifunnet for stalking03:42 Danmark diskuterer tvangsretur av asylsøkere med Sudan02:59 To menn møter i retten – tiltalt for oppbevaring av 10 kilo hasj02:23 Trump ikke urolig over Nord-Koreas rakettoppskyting02:00 AP: Nye bevis knytter Colombias hærsjef til drap på sivile01:23 Kvinne pågrepet for vold mot politiet00:55 Eldrepolitikken viktig for unge velgere i Danmark00:17 TV 2: Ny James Bond-film kan være i gang på Sunnmøre22:39 Titusenvis protesterer mot Netanyahu i Israel22:34 30.000 marsjerte for klimaet i København22:27 Anna & Emma vant MGPjr 201922:17 Gullpalmen til Sør-Korea for første gang21:52 Avslører de innerste hemmelighetene i påstått sexkult21:45 Nye Venezuela-samtaler i Oslo til uka21:11 Tore Sandberg har begjært NRK-sjefen avhørt om Orderud-saken20:33 Antonio Banderas vant skuespillerpris i Cannes20:16 Slik bør NRK møte TV-slavenes behov19:52 Lillestrøm ydmyket erkerival Vålerenga19:48 – Migrasjonen har skapt en stor sikkerhetsrisiko på vårt kontinent19:47 Voldsdømt tiltalt på nytt - prøvde å bestille dobbeltdrap mens han sonet19:09 Rally: Oliver Solberg leder i EM-debuten19:08 Jakten fortsetter på mistenkt pakkebomber i Frankrike18:51 Overvåkingskulturen vokser, har vi noe håp om å slippe unna?