Kolberg: Lundestads uttalelser er uakseptable

Nobelkomiteens leder Thorbjørn Jagland og avtroppende sekretær i Nobelinstituttet, Geir Lundestad, under offentliggjøringen av fredsprisvinnerne Malala Yousafzai og Kailash Satyarthi. Nå er Lundestad i hardt vær for sine uttalelser om Nobelkomiteen. Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix

Geir Lundestads uttalelser om Nobelkomiteens sammensetning er uakseptable og sterkt kritikkverdige, mener stortingsrepresentant Martin Kolberg (Ap).

I Aftenposten lørdag slo den avtroppende sekretæren i Nobelkomiteen blant annet fast at tidligere stats- og utenriksministre ikke bør sitte i Nobelkomiteen. Komiteens leder Thorbjørn Jagland har vært begge deler.

Lundestad sa også at det må stilles krav til kunnskaper om utenrikspolitikk og engelsk språk for dem som utnevnes.

– I sin posisjon skal han ikke kritisere Stortinget for arbeidet med hvem de utnevner. Stortinget gjør dette etter absolutt beste evne og skjønn. Et konkret bevis på at hans resonnementer ikke er riktige, er at prisen nå har større prestisje enn noen gang. Den har på ingen måte tatt skade av den type mennesker som Stortinget har valgt til å sitte i komiteen, sier Kolberg til Aftenposten.

Les hva han sa: Lundestad tar kraftig oppgjør med Nobelkomiteen

– Bør veie sine ord

Kolberg sier det dessuten er det sterkt kritikkverdig at en person som er sekretær for Nobelkomiteen, fire dager før en prisutdeling og rett før komiteen skal velge ny leder, kommer med denne typen uttalelser.

– Lundestad kommer med dunkle henvisninger om den sittende lederen, Thorbjørn Jagland. Det er i strid med all fornuft for en sekretær i en slik komité. Han bør veie sine ord, sier Kolberg.

Verken Thorbjørn Jagland eller de øvrige komitémedlemmene ønsket søndag å kommentere Lundestads uttalelser overfor NTB. Jaglands stabssjef Bjørn Magnus Berge kalte imidlertid utspillet «umusikalsk».

KrF-leder Knut Arild Hareide og SV-leder Audun Lysbakken hadde i helgen liten sans for Lundestads uttalelser kun få dager før årets fredspris skal deles ut i Oslo. Arbeiderpartiet på sin side har nettopp renominert Jagland for en ny periode, men partileder Jonas Gahr Støre ønsket søndag ikke å kommentere selve saken.

Les også: Nobel-striden: - Geir Lundestad er arrogant

Utviklet seg

Heller ikke statsminister Erna Solberg (H) ønsket komme med sitt syn, men partikollega, Høyres utenrikspolitiske talsmann Øyvind Halleraker, sa han var uenig i at tidligere stats- og utenriksministre bør utelukkes fra komiteen.

Lundestad sa til VG søndag at han gjorde holdningene sine kjent for Nobelkomiteen under forrige møte.

– Dette er synspunkter jeg har hatt og som har utviklet seg over lang tid. Jeg har blitt spurt om hva mine synspunkter på dette er, og nå skal jeg gå av og da fant jeg det høvelig å komme fram med dem, sa han.

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.